Actueel

Voortstuwing op waterstof voor binnenschip FOD Maas

Binnenvaartschip FOD Maas ligt momenteel op de werf waar ze wordt klaargemaakt voor waterstofvoortstuwing. Het is een van de eerste schepen die een dergelijke retrifit ondergaat.

Zodra de ‘FPS Maas’ weer in de vaart is, zal ze containerlading vervoeren tussen Rotterdam en Antwerpen.

In augustus maakte het containerbinnenschip ‘FPS Maas’ haar laatste reis op een verbrandingsmotor op diesel van België naar Rotterdam. Het containerschip ligt nu bij Holland Shipyards Group in Werkendam en na maanden van voorbereiding, inclusief energieprofilering, kan de retrofit van het schip beginnen.

In het vierde kwartaal van 2022 zal de dieselaandrijving worden vervangen door waterstoftechnologie, waarbij zowel de hoofdmotor als de versnellingsbak worden verwijderd en een nieuw modulair aandrijfsysteem wordt geïnstalleerd. Dit zal bestaan ​​uit elektromotoren, waterstoftanks, een brandstofcelsysteem en een EST-Floattech batterijsysteem met een capaciteit van 504 kWh. Het DNV-gecertificeerde Green Orca-systeem van EST-Floattech wordt gebruikt voor peak-shaving, secundaire en overbruggingsvermogen. In het Green Orca-systeem zijn veel hard- en software-fail-safes geïmplementeerd om te zorgen voor een ​​veilige en langdurige werking van de batterijen.

De retrofit is een project van Future Proof Shipping en Holland Shipyards Group, waar HSG schepen bouwt of ombouwt, en FPS, als emissievrije scheepseigenaar, duurzame zeetransportdiensten aanbiedt.

Met de ‘FPS Maas’ is de FOD op weg om een vloot van 10 emissievrije binnenvaart- en shortsea-schepen te bouwen en te exploiteren. De Nederlandse System Integrator Oechies maakt deel uit van dit project en heeft ervoor gekozen om samen te werken met EST-Floattech aan de refit van de Maas naar een hybride H2-elektrische voortstuwingsmotor.

Fokke van der Veen, Director Operations – Future Proof Shipping: “EST-Floattech is een van de weinige die de batterijstroom kan leveren die nodig is voor de FOD Maas en we zijn verheugd hen aan boord te hebben in dit uitdagende project, via onze partners bij Oechies . We kijken uit naar een constructief partnerschap in batterijtechnologie, niet alleen tijdens de levering en integratie, maar ook tijdens onze operaties.”

Redactie Engineersonline

Recent Posts

Nieuwe isolatieweerstandstesters van Fluke 1535 i 1537

Megaohmmeters op batterijen. Het aanbod werkplaatsuitrusting van TME omvat onder meer professionele apparaten van Fluke.…

2 dagen ago

Op het juiste niveau: innovatie door de HCX oliepeilglazen-serie

De HCX oliepeilglazen van Elesa+Ganter bieden een geavanceerde oplossing voor industrieel onderhoud en productie. Deze…

2 dagen ago

Fusie-energieapparaat bereikt temperatuur van 37 miljoen graden

Een kleinschalig en compact apparaat, Fuze, gebouwd door de Amerikaanse startup Zap Energy heeft plasma…

3 dagen ago

Festo BionicBee  vliegt autonoom in een zwerm

Al 15 jaar is het Festo Bionic Learning Network gefascineerd door vliegen. Het team heeft…

3 dagen ago

Het eind van de kwantumtunnel

Kwantummechanische verschijnselen zoals radioactief verval, of algemener: ‘tunnelen’, vertonen intrigerende wiskundige patronen. Twee onderzoekers aan…

3 dagen ago

Nanofotonische glasvezelsensor-oplossing om het ultrakleine te detecteren

Een nieuwe ultragevoelige glasvezelsensor kan deeltjes met een diameter tot 50 nanometer detecteren. In de…

3 dagen ago