Actueel

Optische sensoren op industriële trucks voor meer veiligheid

Magazijnen worden steeds groter en de werkdruk hoger. Er gebeuren daarom regelmatig ongelukken met industriële trucks die de magazijnen doorkruisen. Een nieuw ontwikkelde sensortechniek moet de kans op ongelukken verkleinen.

Speciaal ontworpen optische sensoren van het Fraunhofer Application Center AZOM moeten transportongevallen met industriële trucks verminderen. (Foto: Fraunhofer IWS/Daniel Viol)

De prototypes van de optische sensoren op industriële trucks zijn door het Fraunhofer Application Center for Optical Metrology and Surface Technologies AZOM prototypes ontwikkeld In samenwerking met BASF en Kinotex Sensor. Peter Hartmann, directeur van Fraunhofer AZOM: “Ons systeem is ontworpen om gebruikers te beschermen tegen geplet te worden door machines, vooral in het gebied rond hun voeten. Om dit te bereiken heeft ons onderzoeksteam een speciale nabijheidssensor ontwikkeld die detecteert wanneer een bestuurder zich te dicht bij de gevaarlijke zone voor een voertuig bevindt, en dan op de rem trapt.”

Laserpulsen en sensoren werken samen

Laserpulsen worden uitgezonden met een gedefinieerde lengte en afstand ertussen en worden vervolgens weerkaatst door obstakels. Dit proces genereert informatie over hoe ver objecten verwijderd zijn. Een echte innovatie in het systeem is de mogelijkheid om informatie uit meerdere richtingen in de ruimte te combineren en continu een waaiervormig gebied rond een pallettruck te bewaken, dat wordt geleverd door BASF. Het signaal van een tweede optische sensor die op druk reageert, wordt verwerkt met behulp van de informatie over de afstand tot objecten – iets dat is bereikt dankzij de samenwerking met Kinotex. De sensor, die voelbaar is, kan het voertuig tot stilstand brengen en automatisch iets naar achteren bewegen, waardoor wordt voorkomen dat de bestuurder wordt verpletterd. Deze mogelijkheid om pallettrucks achteruit te laten rijden als reactie op een nabijheidssensor is een uniek onderdeel van de nieuwe veiligheidstechnologie, die is getest door medewerkers van BASF. Hun feedback wordt meegenomen in het verdere werk aan het optimaliseren van de technologie, en ook de relevante werkgeversorganisatie voor aansprakelijkheidsverzekeringen zal aanwezig zijn om de onderzoekers van advies te voorzien.

Bron: https://www.iws.fraunhofer.de/en/newsandmedia/press_releases/2022/press-release_2022-13_AZOM_pallet-trucks.html

Redactie Engineersonline

Recent Posts

TU Delft houdt kritieke-grondstoffen-week

'Kritieke grondstoffen' in grote hoeveelheden nodig hebben in Europa - maar we halen ze uit…

6 uur ago

Helen Kardan van ASML naar TNO

Helen Kardan is TNO's nieuwe Director Science & Technology voor de High Tech Industry unit.…

6 uur ago

Control Techniques en KB Electronics nu Nidec Drives

Control Techniques en KB Electronics vormen sinds 1 mei 2024 Nidec Drives. Control Techniques en…

8 uur ago

Hitma Groep neemt KS Perslucht over

Hitma Groep heeft KS Perslucht overgenomen. Het in Haarlem gevestigde bedrijf sluit met zijn productassortiment en…

8 uur ago

Is hout de beste optie voor een windturbineblad?

De Duitse fabrikant van houten windturbinebladen Voodin Blade Technology heeft 's werelds eerste prototype-installatie aangekondigd…

9 uur ago

FME: ‘Europees investeren in technologisch leiderschap is goed voor Nederland’

FME en Orgalim (de Europese koepel van de technologische industrie) pleiten voor het centraal stellen…

10 uur ago