Actueel

Hyundai ontwikkelt autonome maanrover

Hyundai is onlangs gestart met de bouw van een voertuig dat zich autonoom in extreme omgevingen kan voortbewegen, zoals op de maan. Het bedrijf verwacht de eerste testresultaten in 2024 en wil in 2027 de maan-markt op.

Tags:

Hyundai Motor Group werkt hierin samen met Korea Astronomy and Space Science Institute (KASI), Electronics and Telecommunication Research Institute (ETRI), Korea Institute of Civil Engineering and Building Technology (KICT), Korea Aerospace Research Institute (KARI), Korea Atomic Energy Research Institute (KAERI ) en Korea Automotive Technology Institute (Katech).

Universeel mobiliteitsplatform

Voor de maanrover maakt Hyundai Motor Group gebruik van de robotica en technologieën voor autonoom rijden, aandrijfsystemen (motor, wielen, ophanging) en laadonderdelen (zonnepaneel, batterij) van Hyundai Motor Company en Kia Corporation (camera, Lidar). De componenten van Hyundai Motor Group worden hoofdzakelijk gebruikt voor de constructie van het onderste deel van de rover, dat als universeel mobiliteitsplatform moet gaan dienen. Daarbovenop kunnen verschillende soorten apparatuur voor verkenning van het maanoppervlak worden geplaatst – al naar gelang het doel van de missie. Om de extreme omstandigheden op het maanoppervlak te kunnen weerstaan, krijgt de rover onder meer extra bescherming tegen straling.

Voordat de rover naar de maan kan worden gestuurd, zullen verscheidene tests worden uitgevoerd in een omgeving die vergelijkbaar is met het maanoppervlak. Daarna is het de bedoeling de rover in de buurt van het zuidpoolgebied van de maan te laten landen om diverse wetenschappelijke missies uit te voeren. Het autonoom rijdende mobiliteitsplatform op zonne-energie zal ongeveer 70 kg wegen.

Hyundai wil evolueren van een traditionele autofabrikant in een leverancier van slimme mobiliteitsoplossingen. Robotica is een belangrijk onderdeel van die transformatie, net zoals Urban Air Mobility, autonoom rijden, last-mile mobiliteit, slimme energieoplossingen en smart cities.

Tags:
Maartje Henket

Recent Posts

Is hout de beste optie voor een windturbineblad?

De Duitse fabrikant van houten windturbinebladen Voodin Blade Technology heeft 's werelds eerste prototype-installatie aangekondigd…

17 seconden ago

FME: ‘Europees investeren in technologisch leiderschap is goed voor Nederland’

FME en Orgalim (de Europese koepel van de technologische industrie) pleiten voor het centraal stellen…

14 minuten ago

Altair heeft Research in Flight overgenomen voor aerodynamische analyses

Altair heeft Research in Flight overgenomen, de ontwikkelaar van FlightStream. Dat is software voor computationele…

23 minuten ago

De Fransen introduceren een e-bike zonder … accu

De Pi-Pop is een e-bike zonder de gewone energiecellen. Hij werkt op kracht zonder lithium-ion,…

5 dagen ago

Kwantumuitdaging wordt anderhalve kilometer onder de grond opgelost

Straling vanuit de ruimte is een uitdaging voor kwantumcomputers, omdat hun rekentijd beperkt wordt door…

5 dagen ago

Max van Haastrecht nieuwe directeur KSB Nederland

Na meer dan 40 jaar voor KSB te hebben gewerkt, gaat directeur Nico Gitz binnenkort…

5 dagen ago