Altair heeft Research in Flight overgenomen voor aerodynamische analyses 

Altair heeft Research in Flight overgenomen, de ontwikkelaar van FlightStream. Dat is software voor computationele vloeistofdynamica (CFD) die met name wordt gebruikt in de lucht-, ruimtevaart- en defensiesector. Maar ook voor maritieme-, energie-, maakindustrie- en automobieltoepassingen.

FlightStream wordt onder meer gebruikt door Nasa Ames, Langley Research Centers, en het Amerikaanse leger. Het wordt geïntegreerd in het Altair HyperWorks ontwerp- en simulatieplatform om komt beschikbaar via de Altair Units.

Altair noemt FlightStream een gebruiksvriendelijke en krachtige ‘flow solver’, die de kloof overbrugt tussen nauwkeurige CFD-simulaties en de behoeften van ontwerpers en ingenieurs. ‘De combinatie van hoge rekensnelheden, lage hardware-voetafdruk, eenvoudig te gebruiken interface en robuuste aerodynamische solver, maken het een waardevolle tool voor snelle ontwerpiteraties. Zowel in de beginfase als voor diepgaande aerodynamische studies voor toepassingen in de lucht- en ruimtevaart, defensiesector en andere markten’, aldus het persbericht.

FlightStream kan subsonische tot supersonische stromen vastleggen, inclusief samendrukbare effecten en oppervlaktewervelingen. Het benut daarvoor de functionaliteit van ‘panel method flow solvers’ en verbetert deze met computertechnologie.

FlightStream maakt een analyse van onconventionele vliegtuigen mogelijk middels oppervlaktewervelingen, het scheiden van luchtstromen en stroperige analysecapaciteit. Zowel voor aangedreven als niet-aangedreven configuraties. Het ondersteunt de modellering van grenslagen, zodat gebruikers stroperige effecten kunnen meenemen met een goede details voor een traditionele panel method flow solver.

Complexere eisen van klanten

“Onze groei in de lucht- en ruimtevaart-, defensiesector en gerelateerde markten is de afgelopen jaren versneld”, zegt CEO James Scapa van Altair. “De integratie van FlightStream in ons portfolio gaat het aanbod verbeteren met de gespecialiseerde, moderne en efficiënte aanpak. Zo kunnen wij blijven voldoen aan de steeds complexere eisen van klanten in deze markten en de stedelijke mobiliteit met eVTOL’s.”

Vivek Ahuja, medeoprichter van Research in Flight: “Door ons bedrijf aan te sluiten bij Altair kunnen we sneller opschalen en talloze ingenieurs bereiken die op zoek zijn naar de beste, meest krachtige en gespecialiseerde tools voor snellere ontwerpiteraties.”

Research in Flight is mede opgericht door Roy Hartfield, die zich ruim 30 jaar heeft gewijd aan de studie van aerodynamica, voortstuwing, statistische analyse van luchtvaartuigen en onderzoek naar vliegtuigen. Hartfield is hoogleraar lucht- en ruimtevaarttechniek aan het Samuel Ginn College of Engineering van Auburn University.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *