Actueel

Gigantische vlieger helpt schip van 21.528 ton de Atlantische Oceaan over

In de serie ‘wind op zee’ is onlangs een zeer ouderwets ogende variant toegevoegd. De Franse start-up Airseas heeft een enorme vlieger ontwikkeld die vrachtschepen over de Atlantische Oceaan kan helpen trekken. Volgens het bedrijf is hun systeem tien keer efficiënter dan een statisch zeil.

Tags:
Foto: Airseas

De ‘Seawing’, een parafoilvlieger van 2.700 vierkante meter, werd getest op de Ville de Bordeaux, een vrachtschip van 21.528 bruto ton. Er zijn al enkele Seawing-voortstuwingssystemen geïnstalleerd op bulkcarrierschepen, waaronder ‘K’ lijn (Kawasaki Kisen Kaisha), waar in december een systeem werd geïnstalleerd op een Capesize bulkcarrier. Dit is de eerste van vijf K Line-schepen met een Seawing, met een optie voor maximaal 51 extra schepen in totaal. Een bulkcarrier van 210.000 dwt die zal worden aangedreven door LNG en zal worden gebouwd bij Nihon Shipyard, zal het tweede schip zijn met een Seawing.

Seawing-technologie

De Seawing-oplossing bevat vliegertechnologie met een geautomatiseerd besturingssysteem dat door de lucht- en ruimtevaartindustrie is ontwikkeld om windenergie op te vangen. Het systeem kan op vrijwel elk commercieel schip worden geïmplementeerd om de uitstoot en het brandstofverbruik met gemiddeld 20 procent te verminderen, aldus het bedrijf.

Seawing-hardware bestaat uit drie componenten:

  • Het EcoRouting-systeem en Seawing worden bestuurd en bewaakt door de brugapparatuur.
  • De autonome start en landing van de parafoilvleugel wordt mogelijk gemaakt door de dekuitrusting. Er is een mast, een opslagruimte, trolleys en lieren. Het trolleysysteem haalt de vleugel uit de opslag en wordt vervolgens opgeblazen waarna hij opstijgt vanaf de bovenkant van de mast.
  • De parafoilvleugel, een flight control pod en een ‘navelstreng’ regelen en optimaliseren de vlucht van de vlieger. De navelstreng die de vlieger verbindt met de pod en de pod met het schip regelt de tractie, verzendt gegevens en voedt de pod. Om het systeemvermogen te maximaliseren en de veiligheid te behouden, begeleidt de pod de vlieger tijdens de vlucht.

De hardware is met bouten gemonteerd en neemt volgens de makers weinig dekruimte in beslag, waardoor het eenvoudig kan worden teruggeplaatst tijdens een havenbezoek.

De Seawing vliegt dynamisch met een snelheid van meer dan 100 km/u en draait achtjes. De vlieger vliegt 200 meter de lucht in om stabielere, hardere winden op te vangen.

Tags:
Maartje Henket

Recent Posts

TU Delft houdt kritieke-grondstoffen-week

'Kritieke grondstoffen' in grote hoeveelheden nodig hebben in Europa - maar we halen ze uit…

4 uur ago

Helen Kardan van ASML naar TNO

Helen Kardan is TNO's nieuwe Director Science & Technology voor de High Tech Industry unit.…

5 uur ago

Control Techniques en KB Electronics nu Nidec Drives

Control Techniques en KB Electronics vormen sinds 1 mei 2024 Nidec Drives. Control Techniques en…

7 uur ago

Hitma Groep neemt KS Perslucht over

Hitma Groep heeft KS Perslucht overgenomen. Het in Haarlem gevestigde bedrijf sluit met zijn productassortiment en…

7 uur ago

Is hout de beste optie voor een windturbineblad?

De Duitse fabrikant van houten windturbinebladen Voodin Blade Technology heeft 's werelds eerste prototype-installatie aangekondigd…

8 uur ago

FME: ‘Europees investeren in technologisch leiderschap is goed voor Nederland’

FME en Orgalim (de Europese koepel van de technologische industrie) pleiten voor het centraal stellen…

8 uur ago