Net als andere typen infrastructuur moeten riolen regelmatig worden onderhouden. Maar vaak zijn de smalle buizen onder de grond moeilijk toegankelijk. In plaats van ze op te graven, kunnen gespecialiseerde robots worden ingezet voor het werk binnen in de buizen.
Pipetronics is werkzaam in de ontwikkeling en productie van leidingrobots. Directielid Markus Lämmerhirt vertelt over deze sector:
De machines en apparaten voor gebruik en riolen moeten stevig en duurzaam zijn, maar tegelijkertijd zo klein mogelijk. Standaardoplossingen werken meestal niet, daarom ontwikkelen we de meeste onderdelen zelf. Wat de bedrijfsvoering betreft verwachten we een toenemende schaarste aan deskundig personeel. We richten ons daarom op de vervanging van mensen door intelligente technologie die zonder gespecialiseerde training kan worden bediend. De trend neigt naar automatisch transport naar de locatie waar de beschadiging zich bevindt en automatische reparatie daarvan.
Als je veel vermogen wilt halen uit kleine constructies, heb je motoren nodig waarmee dat kan. Het Faulhaber-assortiment biedt motoren die voldoen aan al onze vereisten, bijvoorbeeld voor de aandrijving van de robot, die een heel zware kabel moet trekken, of voor de miniatuurwisser van een kleine camera.
Hydraulische aandrijvingen zijn heel robuust, maar voor onze toepassingen bieden ze een beperkte efficiëntie. Daarnaast produceren de generator en hydraulische eenheid uitlaatgassen en lawaai. Dat willen we vermijden, vooral bij werkzaamheden in binnensteden en woonwijken. Elektrische aandrijvingen en accu’s stellen ons in staat om de robotsystemen zonder uitstoot en vrijwel geluidloos te bedienen.
Tot nu toe hebben we vooral borstelmotoren gebruikt, omdat er geen geschikte aansturingsmogelijkheden voor borstelloze motoren in onze machines beschikbaar waren. De controller moet direct op de motor worden gemonteerd, omdat deze niet kan worden bediend via een 150 meter lange voedingskabel. Onze nieuwste technologie werkt met CAN-bus, wat ook de aansturing van borstelloze motoren mogelijk maakt. De markt evolueert naar bustechnologie en borstelloze aandrijvingen. Borstelloze motoren slijten minder en kunnen worden aangestuurd en geprogrammeerd.
Onze belangrijkste prioriteiten zijn een kleine installatieruimte en hoge vermogensdichtheid, zowel voor de motor als de elektronica. Dit natuurlijk in combinatie met robuustheid en duurzaamheid.
Onze knowhow ligt vooral op het gebied van de ontwikkeling en productie van robotsystemen. Daar hebben we al tientallen jaren ervaring mee. Datzelfde geldt voor het ontwerpen van voertuigapparatuur en generatoren. Daarnaast brengen we andere innovatieve producten op de markt, zoals spotreparaties met synthetische hars. En we investeren doorlopend veel geld in verdere ontwikkelingen.
In principe is alles mogelijk. Maar dergelijke technologie zou bijzonder complex en kostbaar zijn. Er zijn eenvoudigere oplossingen die in elk opzicht praktischer zijn.
Dat soort machines is al met succes getest voor inspectiewerkzaamheden. Maar ik denk niet dat ze geschikt zijn voor reparatietaken.
De Pi-Pop is een e-bike zonder de gewone energiecellen. Hij werkt op kracht zonder lithium-ion,…
Straling vanuit de ruimte is een uitdaging voor kwantumcomputers, omdat hun rekentijd beperkt wordt door…
Na meer dan 40 jaar voor KSB te hebben gewerkt, gaat directeur Nico Gitz binnenkort…
3T Electronics & Embedded Systems, onderdeel van de Kendrion Group, heeft een nieuwe locatie in…
Een nieuw huisbeveiligingssysteem schiet indringers de tuin uit met paintballs of traangas. Het is te…
Om ervoor te zorgen dat er steeds meer hernieuwbare waterstof wordt geproduceerd in Nederland en…