Actueel

Deeltjesteller roetfiltercontrole bij APK dieselvoertuigen vanaf 2023 verplicht

Het gebruik van de deeltjesteller bij de APK voor dieselvoertuigen is vanaf 1 januari 2023 verplicht. Dat meldt het Nederlands Meetinstituut, de instelling in Nederland die de deeltjestellers typekeurt die fabrikanten op de markt willen brengen.

Tags:
Afbeelding van Wilfried Pohnke via Pixabay

De invoering van de deeltjestellertest in de APK zou eerst op 1 juli 2022 plaatsvinden, maar werd uitgesteld omdat er toen nog onvoldoende deeltjestellers waren voor een soepele invoering. Het uitgangspunt is dat eigenaren van voertuigen vrijwel overal een APK kunnen krijgen en dat was in de zomer van 2022 nog niet het geval. Het tekort aan deeltjestellers had onder meer te maken met het tekort aan onderdelen, waardoor er onvoldoende geproduceerd konden worden. Inmiddels zijn er wel voldoende deeltjestellers.  

De personen-dieselvoertuigen die sinds 2011 zijn gebouwd, zijn voorzien van een roetfilter. Deze zorgt ervoor dat de schadelijke deeltjes in uitlaatgassen grotendeels niet in de open lucht terechtkomen. Een roetfilter dat goed werkt, zorgt voor minimale uitstoot van fijnstof en is daardoor minder belastend voor het milieu en de gezondheid. Bij enkele dieselvoertuigen komt het voor dat het roetfilter niet meer goed werkt of zelfs afwezig is. De roetmeters die hiervoor werden gebruikt, detecteerden de roetdeeltjes die hierdoor vrijkomen niet. De nieuwe deeltjestellers die onlangs op de markt zijn gekomen maken gebruik van innovatieve testapparatuur en detecteren deze roetdeeltjes wel.

Zonder de uitgebreide testen en goedkeuring van NMi mag een deeltjesteller niet worden ingezet als APK-meetmiddel. Na de typegoedkeuring volgt voor elk exemplaar een eerste keuring en daarna de jaarlijkse herkeuring. Ook daarvoor kan het Nederlands Meetinstituut worden ingeschakeld.

Tags:
Maartje Henket

View Comments

  • mooi is dat! (maar niet heus)
    diesel duurder, zelfs duurder dan benzine.
    belasting op dieselauto's groter dan benzine auto's.
    deze extra kosten voor de garagehouder worden uiteraard in de keurprijs doorberekend.
    dieselmotoren zitten meestal bedrijfswagens.
    wat denkt u dat de bedrijfseigenaren doen?
    juist ja, wij consumenten mogen het uiteindelijke gelag betalen in deze toch al veel te dure tijd.
    ik ben voor het milieu en de volksgezondheid, maar het moet wel betaalbaar blijven.
    groeten, Dré

Recent Posts

De Fransen introduceren een e-bike zonder … accu

De Pi-Pop is een e-bike zonder de gewone energiecellen. Hij werkt op kracht zonder lithium-ion,…

3 dagen ago

Kwantumuitdaging wordt anderhalve kilometer onder de grond opgelost

Straling vanuit de ruimte is een uitdaging voor kwantumcomputers, omdat hun rekentijd beperkt wordt door…

3 dagen ago

Max van Haastrecht nieuwe directeur KSB Nederland

Na meer dan 40 jaar voor KSB te hebben gewerkt, gaat directeur Nico Gitz binnenkort…

3 dagen ago

3T Electronics & Embedded Systems breidt uit met nieuwe locatie in Drachten

3T Electronics & Embedded Systems, onderdeel van de Kendrion Group, heeft een nieuwe locatie in…

3 dagen ago

Beveiligingssysteem schiet onbekenden de tuin uit met paintballs – of traangas (video)

Een nieuw huisbeveiligingssysteem schiet indringers de tuin uit met paintballs of traangas. Het is te…

3 dagen ago

7 projecten krijgen subsidie voor de productie van volledig hernieuwbare waterstof

Om ervoor te zorgen dat er steeds meer hernieuwbare waterstof wordt geproduceerd in Nederland en…

3 dagen ago