Categories: Actueel

Wipo: ‘China aan kop in schone waterstofbrandstofcel-technologieën voor transport’

De wereldwijde transportsector is verantwoordelijk voor ongeveer een kwart van alle directe koolstofdioxide. Maar de snelle recente acceptatie van elektrische voertuigen en andere indicatoren illustreren dat consumenten klaar zijn om technologische vooruitgang te accepteren die klimaatverandering tegengaat, stelt het Patent Landscape Report – Hydrogen fuel cells in transportation. Een belangrijk groeigebied in groene tech-innovatie zijn brandstofcellen die waterstof en zuurstof omzetten in elektriciteit om voertuigen aan te drijven, waarbij alleen water en warmte worden uitgestoten.

China aan kop

Tussen 2016 en 2020 steeg het aantal octrooiaanvragen in de waterstofbrandstofcelsector met 23,4%. In 2020 waren innovators in China de grootste indieners met 7.261 aanvragen, of 69% van het totaal, gevolgd door Japan (1.186 aanvragen, 11,3% van het totaal), Duitsland (646, 6,2%), Republiek Korea (583, 5,6%) en de Verenigde Staten (403, 3,8%).

Uit het rapport:

  • Terwijl China tien jaar geleden nog het op vier na grootste land was voor octrooiaanvragen, is het nu de wereldleider en belangrijkste bijdrage aan de groei hierin.
  • Bedrijven spelen een belangrijke rol bij het indienen van octrooien, met bijna 80% van alle octrooiaanvragen voor brandstofcellen die in het transport worden gebruikt.
  • De top 30 bedrijven zijn goed voor 40% van alle octrooiaanvragen voor brandstofcellen voor transport.
  • Slechts één universiteit/onderzoeksinstelling, de Chinese Academie van Wetenschappen, staat in de top 30 van aanvragers die op dit gebied indienen.
  • Bedrijfsportfolio’s van actieve octrooien zijn nog steeds het sterkst in Japan, de VS, de Republiek Korea en Duitsland, hoewel de zeer sterke indieningstrend van Chinese bedrijven, indien doorgezet, deze dynamiek in de komende jaren waarschijnlijk zal veranderen.
  • De sector wegvervoer is de grootste categorie in de geanalyseerde octrooidataset, terwijl andere gebieden met betrekking tot scheepvaart, luchtvaart en speciale voertuigen slechts een klein deel uitmaken. Het rapport documenteert echter een snelle ontwikkeling in nichegebieden zoals speciale voertuigen, waaronder onder meer bouwvoertuigen, vorkheftrucks en luchthavenvoertuigen.
Redactie Engineersonline

Recent Posts

De Fransen introduceren een e-bike zonder … accu

De Pi-Pop is een e-bike zonder de gewone energiecellen. Hij werkt op kracht zonder lithium-ion,…

1 dag ago

Kwantumuitdaging wordt anderhalve kilometer onder de grond opgelost

Straling vanuit de ruimte is een uitdaging voor kwantumcomputers, omdat hun rekentijd beperkt wordt door…

1 dag ago

Max van Haastrecht nieuwe directeur KSB Nederland

Na meer dan 40 jaar voor KSB te hebben gewerkt, gaat directeur Nico Gitz binnenkort…

1 dag ago

3T Electronics & Embedded Systems breidt uit met nieuwe locatie in Drachten

3T Electronics & Embedded Systems, onderdeel van de Kendrion Group, heeft een nieuwe locatie in…

1 dag ago

Beveiligingssysteem schiet onbekenden de tuin uit met paintballs – of traangas (video)

Een nieuw huisbeveiligingssysteem schiet indringers de tuin uit met paintballs of traangas. Het is te…

1 dag ago

7 projecten krijgen subsidie voor de productie van volledig hernieuwbare waterstof

Om ervoor te zorgen dat er steeds meer hernieuwbare waterstof wordt geproduceerd in Nederland en…

1 dag ago