Wipo: ‘China aan kop in schone waterstofbrandstofcel-technologieën voor transport’

Innovatie in transportgerelateerde waterstofbrandstofceltechnologie heeft sinds 2016 een hoge vlucht genomen, waarbij China, Japan en Duitsland de belangrijkste bronnen zijn voor octrooiaanvragen voor de technologie die voertuigen kan aandrijven zonder emissies te veroorzaken die bijdragen aan de wereldwijde klimaatverandering, zo stelt de World Intellectual Property Organization (Wipo) op basis van een recent rapport.

De wereldwijde transportsector is verantwoordelijk voor ongeveer een kwart van alle directe koolstofdioxide. Maar de snelle recente acceptatie van elektrische voertuigen en andere indicatoren illustreren dat consumenten klaar zijn om technologische vooruitgang te accepteren die klimaatverandering tegengaat, stelt het Patent Landscape Report – Hydrogen fuel cells in transportation. Een belangrijk groeigebied in groene tech-innovatie zijn brandstofcellen die waterstof en zuurstof omzetten in elektriciteit om voertuigen aan te drijven, waarbij alleen water en warmte worden uitgestoten.

China aan kop

Tussen 2016 en 2020 steeg het aantal octrooiaanvragen in de waterstofbrandstofcelsector met 23,4%. In 2020 waren innovators in China de grootste indieners met 7.261 aanvragen, of 69% van het totaal, gevolgd door Japan (1.186 aanvragen, 11,3% van het totaal), Duitsland (646, 6,2%), Republiek Korea (583, 5,6%) en de Verenigde Staten (403, 3,8%).

Uit het rapport:

  • Terwijl China tien jaar geleden nog het op vier na grootste land was voor octrooiaanvragen, is het nu de wereldleider en belangrijkste bijdrage aan de groei hierin.
  • Bedrijven spelen een belangrijke rol bij het indienen van octrooien, met bijna 80% van alle octrooiaanvragen voor brandstofcellen die in het transport worden gebruikt.
  • De top 30 bedrijven zijn goed voor 40% van alle octrooiaanvragen voor brandstofcellen voor transport.
  • Slechts één universiteit/onderzoeksinstelling, de Chinese Academie van Wetenschappen, staat in de top 30 van aanvragers die op dit gebied indienen.
  • Bedrijfsportfolio’s van actieve octrooien zijn nog steeds het sterkst in Japan, de VS, de Republiek Korea en Duitsland, hoewel de zeer sterke indieningstrend van Chinese bedrijven, indien doorgezet, deze dynamiek in de komende jaren waarschijnlijk zal veranderen.
  • De sector wegvervoer is de grootste categorie in de geanalyseerde octrooidataset, terwijl andere gebieden met betrekking tot scheepvaart, luchtvaart en speciale voertuigen slechts een klein deel uitmaken. Het rapport documenteert echter een snelle ontwikkeling in nichegebieden zoals speciale voertuigen, waaronder onder meer bouwvoertuigen, vorkheftrucks en luchthavenvoertuigen.