‘Wat praktisch opgeleide Gen Z’ers écht willen’. Onder die titel brengt ABN Amro een rapport over de verschillen tussen technische MBO-ers en theoretische. En die blijken aanzienlijk.

Een vaste baan, een goed salaris, en iets moois maken. Dat scoort hoog op het technisch MBO. Ontwikkelingsmogelijkheden? Betekenisvol werk? Duurzaamheid? ‘Van ondergeschikt belang.’
De technische sectoren roepen om vakmensen met een mbo-diploma. Volgens het onderzoek, dat samen met Ipsos I&O is uitgevoerd onder 1900 Gen Z’ers, moeten werkgevers er rekening mee houden dat praktisch opgeleide Gen Z’ers andere prioriteiten hebben dan hun theoretisch geschoolde leeftijdsgenoten. ‘Waar de theoretisch opgeleiden streven naar ontwikkelingsmogelijkheden, betekenisvol werk en duurzaamheid, willen praktisch opgeleiden zekerheid in de vorm van een vast contract, een fatsoenlijk salaris, duidelijke verwachtingen en een goede werksfeer.’
Belangrijkste werkwensen van praktisch opgeleide Gen Z’ers:
- 80% zet een goed salaris bovenaan het wensenlijstje
- 69% verlangt naar een vast contract
- 74% vindt een professionele werkplek met goed materiaal essentieel
- Slechts 40% vindt betekenisvol werk zeer belangrijk, ze halen vooral voldoening uit tastbare resultaten
Volgens David Kemps, sectorbanker Industrie bij ABN Amro, is het voor ondernemers belangrijk om de basis op orde te hebben om deze doelgroep van potentiële, nieuwe medewerkers effectief te bereiken. “Praktisch opgeleide Gen Z’ers willen meteen weten of er een vast contract in zit en willen concrete salarissen zien. Ze zijn geïnteresseerd in wat ze gaan maken en welke tastbare resultaten ze kunnen behalen.”

Praktijkvoorbeelden
In het rapport staan praktijkvoorbeelden van bedrijven in deze drie sectoren, zoals Facta, Van Wijnen, St vd Brink en Modderkolk die deze generatie goed weten te bereiken en te behouden. Ze communiceren helder over salaris en investeren in onboarding en persoonlijke begeleiding om jonge vakmensen aan zich te binden.
Met dit inzicht kan de politiek en leiders op hoge posities ook wat leren.