VS gaat robotzwermen inzetten voor snelle, precieze en veilige bouw van slimme vliegtuigen

Het Amerikaanse H2 Clipper heeft een patent gekregen voor het gebruik van autonome en semi-autonome robotzwermen in grootschalige vliegtuig- en ruimtevaartproductie.

Visualisatie door H2Clipper

“De toekenning van dit patent markeert een cruciaal moment in de evolutie van de lucht- en ruimtevaartindustrie. Door traditionele assemblagelijnen te vervangen door robotzwermen, maakt deze doorbraak het mogelijk om vliegtuigen en grote lucht- en ruimtevaartinstallaties sneller, tegen aanzienlijk lagere kosten en met veel grotere precisie te bouwen”, zegt Rinaldo Brutoco, oprichter en CEO van H2C. “Conservatieve schattingen op basis van huidige benchmarks voor lucht- en ruimtevaartproductie suggereren dat deze aanpak de totale productiekosten met 40% of meer kan verlagen en de productietijd tot 60% kan verkorten, terwijl tegelijkertijd de kwaliteit wordt verbeterd.”

Het systeem maakt gebruik van een netwerk van robots die samenwerken en autonoom werken om grote lucht- en ruimtevaartconstructies te bouwen, volgens het bedrijf met ongekende efficiëntie en een aanzienlijk kleinere productieruimte. De innovatie omvat:

  • Geautomatiseerde productie: Robots werken in een gecoördineerde zwerm om vliegtuigframes te assembleren, de buitenhuid te bevestigen, constructieve en interne componenten te installeren, lijm- en bevestigingswerkzaamheden uit te voeren, kwaliteitscontroles tijdens het proces uit te voeren en andere complexe, uiterst nauwkeurige taken uit te voeren.
  • AI-gestuurde optimalisatie: Machine learning en generatieve AI sturen de robotzwerm aan om zichzelf te corrigeren, de productieprecisie te verbeteren, fouten te verminderen en bouwtijdlijnen te optimaliseren.
  • Schaalbaarheid en veiligheid: Het systeem maakt gebruik van ingebouwde sensoren en AI-gestuurd toezicht om alle werkzaamheden veilig te beheren, een botsingsvrije werking te garanderen en de noodzaak voor werknemers om op gevaarlijke hoogte te werken te elimineren. Omdat er geen vaste assemblagelijn of portalen nodig zijn, kan de productie op afstand worden bewaakt en over meerdere locaties worden geschaald.
  • Integratie van Heavy-Lift Robotics: De technologie maakt het mogelijk om grootschalige constructies volledig ter plaatse te bouwen – horizontaal of verticaal – met behulp van autonome robots die belangrijke componenten kunnen herpositioneren en uitlijnen. Deze flexibiliteit ondersteunt meerdere assemblagemethoden, vermindert de infrastructuurvereisten en verbetert de veiligheid.

24/7 op 1 plek

De inzet van Swarm Robotics in de lucht- en ruimtevaartproductie vermindert de productietijd en -kosten aanzienlijk, terwijl ‘ongeëvenaarde precisie en continue, autonome productie, 24 uur per dag’, mogelijk worden gemaakt.

Waar vliegtuigen traditioneel door meerdere fasen moeten worden verplaatst, wat enorme faciliteiten, complexe planning en hoge logistieke overhead vereist, worden deze activa met de aanpak van H2C op één plaats gebouwd. Dit elimineert kostbare verplaatsingen, bespaart tijd en vermindert de behoefte aan assemblagelijninfrastructuur.

De focus van H2C op Swarm Robotics kwam voort uit het streven naar een productieaanpak die geschikt zou zijn voor de constructie van zijn Pipeline-in-the-Sky luchtschepen, waarmee het waterstof wil vervoeren. Maar al snel realiseerde het bedrijf zich de toepasbaarheid van de nieuwe aanpak voor het aanpakken van diverse uitdagingen in de lucht- en ruimtevaartindustrie.

Nu het voortzettingspatent is verleend, is het bedrijf van plan een selecte groep toonaangevende bedrijven uit de lucht- en ruimtevaarttechniek, robotica, kunstmatige intelligentie, regelgeving en geavanceerde productie samen te brengen om de volgende fase van ontwikkeling en demonstratie te begeleiden. Dit team van experts zal een sleutelrol spelen bij het vormgeven van een technologische roadmap die potentiële licentieverlening aan OEM’s ondersteunt en mogelijk de basis legt voor een breder industrieel consortium om de acceptatie van Swarm Robotics in de lucht- en ruimtevaartsector te versnellen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *