Phoenix, de nieuwe elektrische auto van studententeam TU/ecomotive kan voor 75 procent worden hergebruikt in de volgende generatie auto’s. Bij bestaande auto’s in Europa ligt dit closed-loop recycle-percentage op 21 procent.
De studenten van de TU/e hebben dit voor elkaar gekregen door slimme assemblage en het gebruik van monomateriaalstructuren. Ze hopen autofabrikanten te inspireren, nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.
Downcycling
Sectororganisatie Auto Recycling Nederland (ARN) wordt 88 procent van de materialen van auto’s hergebruikt, maar daarbij gaat het om downcycling, waardoor het gros van de materialen buiten de auto belandt, in producten als pennen en kleding.
‘Aangezien in Europa jaarlijks meer dan zes miljoen voertuigen worden afgedankt – wat leidt tot miljoenen tonnen aan afval – kan het verbeteren van het recycleproces over de hele linie helpen om ernstige milieuproblemen in te dammen en grote hoeveelheden waardevolle materialen te behouden’, zo schrijft TU/ecomotive.
Het geheim zit voornamelijk in de monomateriaalstructuren en de slimme bevestigingsmethodes waarbij de materialen niet permanent met elkaar verbonden worden.
Levensduur batterijen
Daarnaast zijn batterijen over het algemeen lastig om te hergebruiken. Daarom is het belangrijk om hun levensduur te optimaliseren. Daartoe heeft het team zowel vaste als uitneembare batterijen in de auto te geplaatst. De uitneembare batterijen worden alleen gebruikt voor lange afstanden. Doordat ze minder intensief worden belast, gaan ze langer mee.
Regelgeving Brussel
Een nieuwe verordening van de Europese Commissie schrijft voor dat voertuigen voor 25 procent uit gerecycled plastic moeten bestaan, waarvan weer 25 procent closed-loop uit auto’s dient te worden hergebruikt. Dit betekent dat de totale hoeveelheid closed-loop gerecycled materiaal 6,25 procent moet bedragen.