Schiphol test als eerste luchthaven ter wereld een waterstof-aangedreven Ground Power Unit (GPU) in haar dagelijkse operaties. Deze primeur, de H2-GPU, is ontwikkeld door de Delftse scale-up zepp.solutions in samenwerking met de Oostenrijkse GPU-fabrikant Dynell.
De H2-GPU levert stroom aan stilstaande vliegtuigen bij de gate, bijvoorbeeld voor verlichting en stroom in de cockpit. Hiermee biedt het een krachtig en duurzaam alternatief voor de huidige batterij-gebaseerde e-GPU’s.
De H2-GPU onderscheidt zich door zijn mogelijkheid om direct op locatie bijgetankt te worden met waterstof, wat een aanzienlijke tijdsbesparing oplevert in vergelijking met e-GPU’s die naar laadpunten verplaatst moeten worden. Bovendien biedt de H2-GPU voldoende capaciteit om de inzet van diesel-GPU’s, die momenteel nog nodig zijn voor sommige operaties, te verminderen of zelfs volledig te vervangen.
De pilot op Schiphol maakt gebruik van groene waterstof, geproduceerd zonder CO2-uitstoot met behulp van zonne- en windenergie. Dit initiatief sluit aan bij Schiphol’s ambitie om alle grondoperaties uitstootvrij te maken.
De test met de H2-GPU wordt uitgevoerd in samenwerking met KLM en diverse partners en maakt deel uit van het TULIPS-project, een door de EU gesubsidieerd Europees samenwerkingsverband van 29 luchtvaartpartijen en kennisinstituten, onder leiding van de Royal Schiphol Group. KES, die de GPU-pool op Schiphol beheert, is verantwoordelijk voor het operationele gebruik van de H2-GPU.
Het zou mooi zijn als men ontwikkelingen met subsidie na korte tijd open-source moeten worden. Dit soort kennis wordt betaald door de belastingbetaler maar deze plukt er alleen de minimale milieu vruchten van.