Categories: Actueel

Russische drijvende kerncentrale berekend op ijsbergen, stormen en tsunami’s

Eigenaar Rosatom, Ruslands belangrijkste onderneming op nucleair gebied, benadrukt dat het schip speciaal geschikt is gemaakt voor zijn toch ietwat gevaarlijk klinkende missie. De romp is berekend op aanvaringen met ijsbergen, 7 meter hoge tsunami-golven, en stormen met windsnelheden tot 200 km/h. ‘Het schip is gebouwd van staal dat geschikt is voor alle weersomstandigheden en versterkt als een ijsbreker. Verder is het opgedeeld in compartimenten met een dubbele huid. De compartimenten waar de kernreactoren staan, zijn uitgerust met een speciale biologische bescherming die de verspreiding van radioactiviteit tegengaat.’

Deze maand wordt het 144 meter lange en 30 meter brede schip, dat is gebouwd in Sint Petersburg en afgelopen zomer naar Moermansk is gevaren, voorzien van nucleaire brandstof en getest, waarna het naar zijn standplaats Pevek wordt gebracht. De reactoren werken op laagverrijkt uranium en leveren samen 70 MW elektriciteit en 50 Gcal/h warmte: genoeg voor een polaire stad van 100.000 inwoners. De gebruikte nucleaire technologie wordt al sinds 1988 toegepast in ijsbrekers. Rosatom verwacht dat het schip en de reactoren 35 a 40 jaar meegaan. De nucleaire vloeistof moet eens in de 3 jaar worden ververst.

Milieu(on)vriendelijk

Op de vraag waarom de olie- en gasplatforms niet gewoon olie en gas gebruiken om hun elektriciteit op te wekken, antwoordt Rosatom dat dat milieuonvriendelijk zou zijn. ‘De drijvende kerncentrale maakt de jaarlijkse- directe en indirecte – consumptie van 200 000 ton kolen en 120 000 ton brandstof overbodig.’ En waarom de milieuonvriendelijke olie- en gasplatforms dan niet gewoon worden opgeheven? ‘Dat valt onder een andere autoriteit.’

Eerder berichtte Engineersonline al over een nucleair schip dat Rosatom bouwt voor China

Redactie Engineersonline

Recent Posts

Nieuwe condensator kan elke seconde opladen, gedurende 300 jaar

Pacemakers, defibrillatoren, radartechnologie en elektrische voertuigen hebben allemaal condensatoren nodig. Deze elektrische componenten moeten veel…

6 minuten ago

Waarom de fiets een hightech hoogstandje is

Het verstandshuwelijk van fiets en trein. Daarover gaat het promotieonderzoek van de 70-jarige Jan Ploeger.…

26 minuten ago

Nieuwe isolatieweerstandstesters van Fluke 1535 i 1537

Megaohmmeters op batterijen. Het aanbod werkplaatsuitrusting van TME omvat onder meer professionele apparaten van Fluke.…

4 dagen ago

Op het juiste niveau: innovatie door de HCX oliepeilglazen-serie

De HCX oliepeilglazen van Elesa+Ganter bieden een geavanceerde oplossing voor industrieel onderhoud en productie. Deze…

4 dagen ago

Fusie-energieapparaat bereikt temperatuur van 37 miljoen graden

Een kleinschalig en compact apparaat, Fuze, gebouwd door de Amerikaanse startup Zap Energy heeft plasma…

5 dagen ago

Festo BionicBee  vliegt autonoom in een zwerm

Al 15 jaar is het Festo Bionic Learning Network gefascineerd door vliegen. Het team heeft…

5 dagen ago