Curieus: China bouwt drijvende kerncentrales

Het aantal kernreactoren op de zeven zeeën gaat toenemen, China maakte onlangs plannen bekend om een drijvende kerncentrale een schip te gaan bouwen. De bouw van het schip begint volgend jaar en als alles volgens plan verloopt start de elektriciteitsproductie in 2020.

Als je je afvraagt of dat wel zo’n goed idee is, ben je waarschijnlijk niet de enge. Maar kenreactoren op zee zijn niet ongebruikelijk. De Amerikaanse marine beschikt momenteel al over zo’n 100 reactoren op onderzeeërs en vliegdekschepen. Maar het idee om drijven kernreactoren te maken voor ander gebruik dan de stroomvoorziening op het eigen vaartuig is relatief onbekend.

China is trouwens niet het enige land dat kerncentrales op zee onderzoekt. Het Russische ‘Project 20870‘ betreft het plaatsen van twee kernreactoren op 140 meter lange en 30 meter brede schepen. Volgens het plan zou de door het schip opgewekte 300 MWt (thermische energie) of 70 MWe (elektrische energie) worden gebruikt om afgelegen steden en industrieterreinen in het hele Russische poolgebied van energie te voorzien.

Flexibel platform voor de toekomst?

Wat zijn de voordelen van reactoren op schepen? China General Nuclear, de onderneming achter het project, zegt dat het vooral gaat om het flexibele karakter van zon reactorschip. "De 200 MWt (60 MWe) reactor is ontwikkeld voor het leveren van elektriciteit, warmte en ontzilting en kan worden gebruikt bij eilanden of in kustgebieden, of bij offshore olie- en gasboringen." Ook zou het kunnen leiden tot een drastische beperking van constructietijd en -kosten. Het bouwen van een kerncentrale op het vasteland kan tientallen jaren duren.

Gevaren

Hoewel kerncentrales op zee hun voordelen hebben, is er = zoals te verwachten – ook kritiek op het project. Greenpeace heeft al zijn bezorgdheid geuit over de gevolgen van zware stormen op dergelijke reactoren. Anderen vrezen dat zulke kerncentrales een makkelijke prooi voor terroristische aanvallen zouden zijn.

Het functioneren van kernreactoren in het poolgebied is, op zijn zachtst, gecompliceerd en een ander punt van zorg is dat schepen zoals in het Russische project – die dicht bij de kust blijven – gevoeliger zijn voor aardbevingen en tsunami’s dan schepen die zich verder op zee bevinden.