Categories: Actueel

Risico’s van aquaplaning voor luchtvaart in kaart gebracht met waterbakproef

De test volgde op een eerdere ‘waterbakproef’ in 2016 en een proef in 2017 met een Airbus A400. “Vorig jaar voerden we proeven uit met ongeveer 15-16 mm water op de startbaan, dat is vergelijkbaar met een extreme stortbui”, aldus onderzoeker Gerard van Es. “Dit jaar deden we het met de helft van die hoeveelheid, omdat we ook wilden weten hoe een landend vliegtuig zich ‘gedraagt’ op een baan die langdurig wordt blootgesteld aan forse regen. We voerden in totaal 15 runs uit door de waterbak, geremd en ongeremd, met een maximumsnelheid van 107 knopen.”

Goede testlocatie

De test vond gedurende drie dagen plaats op Twente Airport. “Twente Airport heeft een lange en brede startbaan en het is er wat betreft luchtverkeer nog rustig. We hoefden slechts een keer de bak weg te halen en weer terug te plaatsen vanwege ander vliegverkeer. De luchthaven beschikt over goede faciliteiten en ook het weer is er vaak net wat rustiger dan in het Westen. Prima omstandigheden dus voor testvluchten met onze PH-LAB”, aldus Van Es.
NLR voerde de proeven uit in het kader van het Future Sky Safety-project, onderdeel van het EU Horizon 2020 programma. NLR mocht deze opdracht onder meer uitvoeren omdat de Citation beschikt over een modern remsysteem en moderne banden, vergelijkbaar met die van een Boeing of Airbus. NLR gebruikt de meetgegevens om de regelgeving voor vliegtuigbouwers als Airbus aan te scherpen. Daarbij gaat het om de vliegprestaties bij het landen en met name om het remsysteem. Met de waterbakproeven levert NLR een bijdrage aan het verhogen van de veiligheid van landend vliegverkeer wereldwijd.
Redactie Engineersonline

Recent Posts

De Fransen introduceren een e-bike zonder … accu

De Pi-Pop is een e-bike zonder de gewone energiecellen. Hij werkt op kracht zonder lithium-ion,…

2 dagen ago

Kwantumuitdaging wordt anderhalve kilometer onder de grond opgelost

Straling vanuit de ruimte is een uitdaging voor kwantumcomputers, omdat hun rekentijd beperkt wordt door…

2 dagen ago

Max van Haastrecht nieuwe directeur KSB Nederland

Na meer dan 40 jaar voor KSB te hebben gewerkt, gaat directeur Nico Gitz binnenkort…

2 dagen ago

3T Electronics & Embedded Systems breidt uit met nieuwe locatie in Drachten

3T Electronics & Embedded Systems, onderdeel van de Kendrion Group, heeft een nieuwe locatie in…

2 dagen ago

Beveiligingssysteem schiet onbekenden de tuin uit met paintballs – of traangas (video)

Een nieuw huisbeveiligingssysteem schiet indringers de tuin uit met paintballs of traangas. Het is te…

2 dagen ago

7 projecten krijgen subsidie voor de productie van volledig hernieuwbare waterstof

Om ervoor te zorgen dat er steeds meer hernieuwbare waterstof wordt geproduceerd in Nederland en…

2 dagen ago