Categories: Actueel

Eerste vliegtuig met laminaire vleugel gepresenteerd

‘BLADE’ staat voor “Breakthrough Laminar Aircraft Demonstrator in Europe”. De A340 ‘Flight Lab BLADE‘ is ontwikkeld uit het A340-300 MSN001 testvliegtuig, waarvan het buitenste deel van de vleugels vervangen is door een laminaire vleugel. Een laminaire vleugel heeft een speciale, nauwkeurige vorm, waardoor de lucht langer zonder turbulentie over de vleugel stroomt. dit zorgt voor een lagere weerstand van de vleugel en daarmee van het hele vliegtuig. De uitdaging lag daarbij onder meer in het construeren van een zeer glad oppervlak zonder holtes en andere oneffenheden. Met het BLADE demonstratievliegtuig worden ook de mogelijkheden verkend om composiet te gebruiken dat lichter is dan aluminium. Deze gewichtsvermindering draagt eveneens bij aan de vermindering van brandstofverbruik en uitstoot van schadelijke gassen.

NLR en DNW hielpen BLADE vleugel te ontwikkelen

NLR en DNW hebben op verschillende manieren bijgedragen aan de ontwikkeling van de BLADE vleugel. NLR was er bij betrokken vanwege zijn kennis op het gebied van geavanceerde meetmethodieken: het construeren van een laminiaire vleugel is uiterst complex en vereist een zeer nauwkeurige manier van meten. In de DNW-LLF lage snelheid windtunnel is een schaalmodel van het BLADE demonstratievliegtuig getest, waarbij het accent lag op de vliegtuigprestaties bij start en landing. De succesvolle windtunneltesten hebben bijgedragen aan de vluchtvrijgave voor de A340 ‘Flight Lab’ met BLADE vleugels.
NLR is al sinds 2008 betrokken bij meerdere SFWA projecten, vanwege zijn multidisciplinaire kennis op het gebied van luchtvaarttechnologie en zijn testfaciliteiten. NLR heeft onder meer de Nederlandse industrie ondersteund bij ontwikkelingen aan vleugelkleppen en staart voor Dassault Aviation en aan innovatieve bekabeling. Ook is met Airbus samengewerkt op de gebieden van loads control (beheersing van krachten op de vleugel), contra-rotating open rotor en flight test instrumentation. Wat het laatste betreft ging het onder andere om de methodiek voor het meten van vleugelvervorming van BLADE-vleugels tijdens de vlucht.
Redactie Engineersonline

Recent Posts

Nieuwe isolatieweerstandstesters van Fluke 1535 i 1537

Megaohmmeters op batterijen. Het aanbod werkplaatsuitrusting van TME omvat onder meer professionele apparaten van Fluke.…

2 dagen ago

Op het juiste niveau: innovatie door de HCX oliepeilglazen-serie

De HCX oliepeilglazen van Elesa+Ganter bieden een geavanceerde oplossing voor industrieel onderhoud en productie. Deze…

2 dagen ago

Fusie-energieapparaat bereikt temperatuur van 37 miljoen graden

Een kleinschalig en compact apparaat, Fuze, gebouwd door de Amerikaanse startup Zap Energy heeft plasma…

3 dagen ago

Festo BionicBee  vliegt autonoom in een zwerm

Al 15 jaar is het Festo Bionic Learning Network gefascineerd door vliegen. Het team heeft…

3 dagen ago

Het eind van de kwantumtunnel

Kwantummechanische verschijnselen zoals radioactief verval, of algemener: ‘tunnelen’, vertonen intrigerende wiskundige patronen. Twee onderzoekers aan…

3 dagen ago

Nanofotonische glasvezelsensor-oplossing om het ultrakleine te detecteren

Een nieuwe ultragevoelige glasvezelsensor kan deeltjes met een diameter tot 50 nanometer detecteren. In de…

3 dagen ago