Rijkswaterstaat rust sneeuwploegen uit met IoT

Rijkswaterstaat heeft zijn volledige vloot sneeuwploegen laten uitrusten met IoT-trackers. Zo worden de werkuren van onderaannemers bijgehouden met kantel- en trillingsmeters.

Tags:

Dankzij de technologie van Simac IOTech en het Belgische Sensolus, hoeven medewerkers van Rijkswaterstaat niet langer manueel of met een verouderd RFID-systeem de werkuren van onderaannemers bijhouden. ‘Het volledige proces verloopt nu automatisch en zonder fouten, wat leidt tot een waterdichte facturatie van de prestaties en een enorme besparing op administratie’, aldus de overheidsdienst in een persbericht.

Rijkswaterstaat staat als uitvoerend agentschap van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in voor het ontwerp, de aanleg, het beheer en het onderhoud van de belangrijkste infrastructuur in Nederland. Een grote verantwoordelijkheid is het ijs- en sneeuwvrij houden van de hoofdwegen tijdens de koude wintermaanden. De organisatie heeft hiervoor een vloot van 650 strooiwagens en 1.400 sneeuwploegen, verspreid over 72 depots over het land. Wanneer de weerstations een kans op gladheid, ijzel of sneeuw melden, schakelt Rijkswaterstaat lokale (onder)aannemers in om deze machines op te pikken en langs een bepaalde route zout op de wegen te strooien of sneeuw te verwijderen.

Fouten en administratieve last

“Een grote uitdaging in dit proces is het exact bepalen van de werkuren van de (onder)aannemers”, vertelt Jan Rients Slippens, Senior Adviseur Gladheidsbestrijding bij Rijkswaterstaat. “We stellen vanuit Rijkswaterstaat namelijk zelf de facturen op voor onze (onder)aannemers vooraleer we ze betalen. In het verleden hadden we in elk depot iemand die de kentekens van de vrachtwagens noteerde bij het vertrekken en terugkeren, wat resulteerde in het handmatig en tijdrovend invoeren in ons facturatieplatform. Zes jaar geleden investeerden we daarom in een RFID-systeem om de werktijden bij te houden, maar ook dit ging gepaard met uitdagingen en een hoge administratieve last. Als de tags van een van de trucks bijvoorbeeld niet goed werden gelezen, werden alle volgende trucks die het depot verlieten ook niet gevolgd. Door dergelijke fouten vertrouwden het personeel en de aannemers de gegevens niet altijd, wat leidde tot onenigheid over facturen.”

Kantel- en trillingdetectie

Toen de looptijd van het RFID-systeem bijna verstreken was, ging Rijkswaterstaat daarom op zoek naar een nieuwe oplossing. Die vond het uiteindelijk in het gezamenlijk aanbod van IIoT-specialist Sensolus, en technologiepartner Simac IOTech. De volledige vloot sneeuwploegen werd uitgerust met TRACK 1100-trackers van Sensolus.

“In tegenstelling tot andere oplossingen op de markt, heeft de Track 1100 een ingebouwde versnellingsmeter”, vertelt Michiel Raat, Sales Executive Nederland bij Sensolus. “Op die manier konden de trackers precies worden afgesteld om op basis van kanteldetectie te bepalen wanneer de sneeuwploeg door de vrachtwagen wordt opgepakt, en op basis van trillingen na te gaan wanneer deze wordt bediend. Aangezien de sneeuwploegen alleen in de winter worden gebruikt, werd een zomer- en een winterprofiel ingesteld. Hierdoor verstuurt de tracker tijdens de zomermaanden minder data, wat de batterijlevensduur ten goede komt. Na een eerste winter geven de meeste batterijen een lading aan tussen 92% en 96%. Daarmee gaan ze dus nog wel een hele tijd mee.”

Plotse sneeuwstorm

De trackerdata voeden via een API het facturatieplatform van Rijkswaterstraat. “Tijdens de implementatie was er een plotse sneeuwstorm. De sneeuwploegen gingen de weg op en alle data kwamen meteen binnen in ons platform. We waren hier nog niet helemaal op voorbereid, maar toch hebben we facturen netjes kunnen opstellen op basis van de Sensolus-gegevens. De eindtijden waren heel duidelijk en kwamen overeen met de TMS-gegevens van de zoutstrooier, die achter de sneeuwploeg rijdt. De conclusie was dat de data in deze onbedoelde “test” 100% correct waren”, getuigt Jan Rients Slippens.

Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *