Categories: Actueel

Printed electronics: Jaguar verwerkt elektronica direct in interieur-onderdelen

Lesa-technologie (Lightweight Electronics in Simplified Architecture) is al te vinden in wearables als smartwatches en smartglasses en in curved Oled-tv’s. Lesa biedt echter ook talrijke mogelijkheden voor in de auto. Jaguar kan bijvoorbeeld displays maken waarop alleen informatie wordt getoond als dat nodig is. Dit stelt interieurdesigners in staat om gestroomlijnde en knoppenvrije interieurs te ontwerpen. Ook denkt het bedrijf aan personaliseerbare sfeerverlichtingssystemen voor auto-interieurs, rond de bestuurder gevormde knoppenvrije dashboards en geavanceerde verwarmbare stuurwielen afgewerkt met ‘slimme’ lederen of stoffen bekleding. De technologie maakt het eveneens mogelijk om zonnepanelen aan het voertuig toe te voegen zonder dat dat extra systeemgewicht met zich meebrengt.

De innovatieve geprinte elektronicasystemen hebben nog een voordeel: gewichtsreductie, doordat bedrading, sensoren en computers allemaal in alle non-metalen materialen worden ondergebracht. Zodoende is ook geen ruimte meer nodig voor controle-units.

Ontvouwen in 2D

Voorzieningen zijn met Lesa sneller, eenvoudiger en meer geautomatiseerd te produceren. Het systeem maakt gebruik van CAD-computertekeningen om virtueel een onderdeel ‘te ontvouwen’ in 2D. Het benodigde elektronische circuit – gewoonlijk aangesloten op een traditionele ECU – wordt vervolgens op het vlakke oppervlak geprint. Als eventuele componenten zijn toegevoegd, wordt de CAD in zijn oorspronkelijke 3D teruggevouwen. Het onderdeel wordt daarna vervaardigd met de elektronica geprint in de structuur van het onderdeel.

Jaguar Land Rover heeft de technologie met succes toegepast op een prototype van een bedieningspaneel. Daarbij behaalde het een gewichtsreductie van 60%. Het prototype was slechts 3,5 mm groot tegenover de 50 mm van het reguliere onderdeel. Het onderzoek werd bekroond met een Institution of Engineering and Technology (IET) Innovation Award. Juryleden spraken van ‘de toekomst van elektronica in de auto’.

Redactie Engineersonline

Recent Posts

De Fransen introduceren een e-bike zonder … accu

De Pi-Pop is een e-bike zonder de gewone energiecellen. Hij werkt op kracht zonder lithium-ion,…

1 dag ago

Kwantumuitdaging wordt anderhalve kilometer onder de grond opgelost

Straling vanuit de ruimte is een uitdaging voor kwantumcomputers, omdat hun rekentijd beperkt wordt door…

1 dag ago

Max van Haastrecht nieuwe directeur KSB Nederland

Na meer dan 40 jaar voor KSB te hebben gewerkt, gaat directeur Nico Gitz binnenkort…

1 dag ago

3T Electronics & Embedded Systems breidt uit met nieuwe locatie in Drachten

3T Electronics & Embedded Systems, onderdeel van de Kendrion Group, heeft een nieuwe locatie in…

1 dag ago

Beveiligingssysteem schiet onbekenden de tuin uit met paintballs – of traangas (video)

Een nieuw huisbeveiligingssysteem schiet indringers de tuin uit met paintballs of traangas. Het is te…

1 dag ago

7 projecten krijgen subsidie voor de productie van volledig hernieuwbare waterstof

Om ervoor te zorgen dat er steeds meer hernieuwbare waterstof wordt geproduceerd in Nederland en…

1 dag ago