Printed electronics: Jaguar verwerkt elektronica direct in interieur-onderdelen

Jaguar gaat elektronische printplaten direct in de interieuronderdelen van zijn auto’s verwerken. Daardoor worden traditionele ECU-besturingscomputers overbodig en is tot wel 60% gewicht te besparen. Het traditionele dashboard kan worden vervangen door gebogen displays en interieurpanelen kunnen desgewenst van kleur veranderen.

Lesa-technologie (Lightweight Electronics in Simplified Architecture) is al te vinden in wearables als smartwatches en smartglasses en in curved Oled-tv’s. Lesa biedt echter ook talrijke mogelijkheden voor in de auto. Jaguar kan bijvoorbeeld displays maken waarop alleen informatie wordt getoond als dat nodig is. Dit stelt interieurdesigners in staat om gestroomlijnde en knoppenvrije interieurs te ontwerpen. Ook denkt het bedrijf aan personaliseerbare sfeerverlichtingssystemen voor auto-interieurs, rond de bestuurder gevormde knoppenvrije dashboards en geavanceerde verwarmbare stuurwielen afgewerkt met ‘slimme’ lederen of stoffen bekleding. De technologie maakt het eveneens mogelijk om zonnepanelen aan het voertuig toe te voegen zonder dat dat extra systeemgewicht met zich meebrengt.

De innovatieve geprinte elektronicasystemen hebben nog een voordeel: gewichtsreductie, doordat bedrading, sensoren en computers allemaal in alle non-metalen materialen worden ondergebracht. Zodoende is ook geen ruimte meer nodig voor controle-units.

Ontvouwen in 2D

Voorzieningen zijn met Lesa sneller, eenvoudiger en meer geautomatiseerd te produceren. Het systeem maakt gebruik van CAD-computertekeningen om virtueel een onderdeel ‘te ontvouwen’ in 2D. Het benodigde elektronische circuit – gewoonlijk aangesloten op een traditionele ECU – wordt vervolgens op het vlakke oppervlak geprint. Als eventuele componenten zijn toegevoegd, wordt de CAD in zijn oorspronkelijke 3D teruggevouwen. Het onderdeel wordt daarna vervaardigd met de elektronica geprint in de structuur van het onderdeel.

Jaguar Land Rover heeft de technologie met succes toegepast op een prototype van een bedieningspaneel. Daarbij behaalde het een gewichtsreductie van 60%. Het prototype was slechts 3,5 mm groot tegenover de 50 mm van het reguliere onderdeel. Het onderzoek werd bekroond met een Institution of Engineering and Technology (IET) Innovation Award. Juryleden spraken van ‘de toekomst van elektronica in de auto’.