Oud-managers Volkswagen de cel in voor Dieselgate

In Duitsland zijn vandaag vier gewezen managers van Volkswagen veroordeeld vanwege fraude in de sjoemelzaak ‘Dieselgate’. Volkswagen gebruikte jarenlang illegale software die de dieseluitstoot lager deed lijken dan die daadwerkelijk was.

Volkswagenfraude kostte Europa 44 duizend gezonde jaren’, kopte Engineersonline indertijd. De portee: doordat Volkswagen op grote schaal gesjoemeld heeft met software in dieselmotoren, hebben negen miljoen auto’s, verkocht in Europa en de VS tussen 2009 en 2015, 526 kiloton stikstofoxide méér uitgestoten dan wettelijk was toegestaan. Door de extra uitstoot van stikstofoxiden zijn in totaal 45 000 gezonde levensjaren verloren gegaan, waarvan ruim 44 000 in Europa (en bijna 700 in de Verenigde Staten), berekenden milieukundigen van de Radboud Universiteit. Dit als gevolg van oversterfte en ziekten door het inademen van de fijnstof.

Twee oud-managers kregen celstraffen tot 4,5 jaar. Ze kunnen echter nog in beroep gaan. Twee andere oud-managers kregen voorwaardelijke straffen. Ze waren onder meer actief met de ontwikkeling van motor- en uitstoottechnologie. Voormalig topman Martin Winterkorn moet zich nog verantwoorden; dat is uitgesteld vanwege zijn gezondheid.

Niet de enige

In 2015 werd bekend dat miljoenen dieselvoertuigen waren uitgerust met ‘sjoemelsoftware’ die de uitstoot van schadelijke stoffen tijdens tests lager deed lijken dan deze in werkelijkheid was. Dit schandaal, dat bekend staat als ‘Dieselgate’, had betrekking op voertuigen die werden geproduceerd in de periode van 2009 tot 2020. Zowel personenauto’s als bedrijfswagens (busjes en bestelauto’s) werden hierdoor getroffen. De software was in staat te detecteren wanneer een voertuig zich op een testbank bevond. Tijdens zulke tests werden de schoonmaaksystemen geactiveerd, waardoor de uitstoot binnen de norm leek te blijven. In werkelijkheid werd die norm buiten testomstandigheden vaak fors overschreden, soms tot wel twintig keer.

Overigens bleken later ook Alfa Romeo, Audi, Citroën, Dacia, DS, Fiat, Jeep, Mercedes, Opel, Peugeot, Renault, SEAT en Skoda te dieselsjoemelen. Mercedes stond al terecht; Daimler kreeg een boete en er waren invallen bij Hyundai en Kia om dieselgate.

Gedupeerden kunnen nog steeds schade claimen. Dat gaat dan om autobezitters die te meer voor hun brandstof hebben betaald dan ze op grond van de

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties (2)

  1. Toch wel jammer dat de consument, die teveel BPM betaalde, zorgvuldig buiten de deur is gehouden. Waarom mochten de dealers zich verschuilen? Er is toch een simpele keten aansprakelijkheid? De rechtspraak is zorgelijk ontoegankelijk.

  2. Het gedrag is niet goed te praten, m.i. is wel een verzachtende omstandigheid dat de eisen te snel te streng werden en als je je als enige aan de norm ging houden, betekende dat de ondergang van je bedrijf. Ik zie parallellen met de energietransitie. Politici nemen erg gemakkelijk besluiten waarbij de uitvoeringstijd geen afweging is. Als je bij de bakker komt en het brood is op, kun je wel eisen dat je binnen 2 minuten toch een vers brood krijgt, maar je hebt echt te maken met de baktijd. Schonere otoren ontwikkelen kan best, maar kost tijd.