Onderzoek naar solar powered e-bikes

Professor Karst Geurs over het project: "In Nederland is de e-bike al enorm populair. Het is ook een veelbelovend duurzaam vervoersalternatief. Tot op heden is er weinig bekend over het gebruik van verschillende types van e-bikes, de effecten op de gezondheid en op gemotoriseerd vervoer en het fietsgebruik. Ook over de technische prestaties en de effecten van het opladen van e-bikes via zonne-energie op mobiliteitspatronen en het ‘oplaadgedrag’ van mensen is nog weinig bekend. Dit gaan we onderzoeken. Ook willen we weten wat gebruikers vinden van de solar bike."

Opladen
Voor het Living Smart Campus programma worden vanaf mei dit jaar zo’n 20 medewerkers gezocht om met hun eigen e-bike of met de solar bike gedurende enkele weken mee te doen aan het opladen van de fietsen via zonne-energie. In het programma komen er naast de solar bikes nog twee andere oplaadtechnieken bij. Naast het opladen tijdens het fietsen kan door reguliere e-bike gebruikers gekozen worden uit het gebruiken van een solar-oplaadsysteem thuis en een solar-oplaadsysteem op de campus. Bij alle drie de varianten blijft het mogelijk om, indien nodig, op de traditionele manier via elektriciteit op te laden.

Partners in het project
De solar bikes zijn door de TU Eindhoven ontwikkeld binnen het ‘4TU.Bouw Lighthouse Solar bike project,’ waar professor Karst Geurs (Centre for Transport Studies) en dr.ir. Pauline van den Berg (Urban Science and Systems van de TU Eindhoven) bij betrokken zijn. Dr. Angèle Reinders (Arise) is initiatiefnemer van het Smart Living Campus project ‘Solar powered e-bikes’, waarbij ook professor Srinivasan Keshav (University of Waterloo te Canada) is betrokken. Masterstudent Pablo Gaete Haller voert het onderzoek uit in het kader van zijn opleiding Sustainable Energy Technology.

Twintigvoudig lagere CO2-uitstoot
Via tests worden gegevens verzameld en geanalyseerd om het gebruikspatroon van e-bikes en de mogelijke voordelen als duurzaam mobiliteitssysteem te doorgronden. Dr. Reinders stelt: "Een e-bike opladen met zonne-energie leidt tot een twintigvoudig lagere CO2-uitstoot dan het opladen met ‘grijze’ elektriciteit." Masterstudent Pablo Gaete Halle bezocht onlangs de University of Waterloo, die als partner in het project samen met de UT de oplaadstations voor thuis heeft ontwikkeld. De Canadese universiteit voert een soortgelijk onderzoek uit met medewerkers van de universiteit. Dat maakt het delen en vergelijken van data gedurende het onderzoek mogelijk en interessant voor postdoctoraal onderzoek.   

Info: www.utwente.nl/livingsmartcampus

Redactie Engineersonline

Recent Posts

De Fransen introduceren een e-bike zonder … accu

De Pi-Pop is een e-bike zonder de gewone energiecellen. Hij werkt op kracht zonder lithium-ion,…

3 dagen ago

Kwantumuitdaging wordt anderhalve kilometer onder de grond opgelost

Straling vanuit de ruimte is een uitdaging voor kwantumcomputers, omdat hun rekentijd beperkt wordt door…

3 dagen ago

Max van Haastrecht nieuwe directeur KSB Nederland

Na meer dan 40 jaar voor KSB te hebben gewerkt, gaat directeur Nico Gitz binnenkort…

3 dagen ago

3T Electronics & Embedded Systems breidt uit met nieuwe locatie in Drachten

3T Electronics & Embedded Systems, onderdeel van de Kendrion Group, heeft een nieuwe locatie in…

3 dagen ago

Beveiligingssysteem schiet onbekenden de tuin uit met paintballs – of traangas (video)

Een nieuw huisbeveiligingssysteem schiet indringers de tuin uit met paintballs of traangas. Het is te…

3 dagen ago

7 projecten krijgen subsidie voor de productie van volledig hernieuwbare waterstof

Om ervoor te zorgen dat er steeds meer hernieuwbare waterstof wordt geproduceerd in Nederland en…

3 dagen ago