Onderzoek naar solar powered e-bikes

De Universiteit Twente onderzoekt de efficiency en gebruikstevredenheid van solar powered e-bikes. Het onderzoeksproject is onderdeel van het Living Smart Campus programma, waarbij de campus wordt ingezet voor wetenschappelijke experimenten. UT medewerkers zijn uitgenodigd deel te nemen in het ‘Solar powered e-bike’ project.

Professor Karst Geurs over het project: "In Nederland is de e-bike al enorm populair. Het is ook een veelbelovend duurzaam vervoersalternatief. Tot op heden is er weinig bekend over het gebruik van verschillende types van e-bikes, de effecten op de gezondheid en op gemotoriseerd vervoer en het fietsgebruik. Ook over de technische prestaties en de effecten van het opladen van e-bikes via zonne-energie op mobiliteitspatronen en het ‘oplaadgedrag’ van mensen is nog weinig bekend. Dit gaan we onderzoeken. Ook willen we weten wat gebruikers vinden van de solar bike."

Opladen
Voor het Living Smart Campus programma worden vanaf mei dit jaar zo’n 20 medewerkers gezocht om met hun eigen e-bike of met de solar bike gedurende enkele weken mee te doen aan het opladen van de fietsen via zonne-energie. In het programma komen er naast de solar bikes nog twee andere oplaadtechnieken bij. Naast het opladen tijdens het fietsen kan door reguliere e-bike gebruikers gekozen worden uit het gebruiken van een solar-oplaadsysteem thuis en een solar-oplaadsysteem op de campus. Bij alle drie de varianten blijft het mogelijk om, indien nodig, op de traditionele manier via elektriciteit op te laden.

Partners in het project
De solar bikes zijn door de TU Eindhoven ontwikkeld binnen het ‘4TU.Bouw Lighthouse Solar bike project,’ waar professor Karst Geurs (Centre for Transport Studies) en dr.ir. Pauline van den Berg (Urban Science and Systems van de TU Eindhoven) bij betrokken zijn. Dr. Angèle Reinders (Arise) is initiatiefnemer van het Smart Living Campus project ‘Solar powered e-bikes’, waarbij ook professor Srinivasan Keshav (University of Waterloo te Canada) is betrokken. Masterstudent Pablo Gaete Haller voert het onderzoek uit in het kader van zijn opleiding Sustainable Energy Technology.

Twintigvoudig lagere CO2-uitstoot
Via tests worden gegevens verzameld en geanalyseerd om het gebruikspatroon van e-bikes en de mogelijke voordelen als duurzaam mobiliteitssysteem te doorgronden. Dr. Reinders stelt: "Een e-bike opladen met zonne-energie leidt tot een twintigvoudig lagere CO2-uitstoot dan het opladen met ‘grijze’ elektriciteit." Masterstudent Pablo Gaete Halle bezocht onlangs de University of Waterloo, die als partner in het project samen met de UT de oplaadstations voor thuis heeft ontwikkeld. De Canadese universiteit voert een soortgelijk onderzoek uit met medewerkers van de universiteit. Dat maakt het delen en vergelijken van data gedurende het onderzoek mogelijk en interessant voor postdoctoraal onderzoek.   

Info: www.utwente.nl/livingsmartcampus