NLR en zepp.solutions slaan handen ineen om op vloeibaar waterstof te vliegen

NLR en zepp.solutions gaan een brandstofcelsysteem ontwikkelen voor vliegen op vloeibaar waterstof. NLR wil in 2026 een demovlucht uitvoeren.

Financieel directeur a.i. van NLR, Peter Kersten (links) en medeoprichter van zepp.solutions, Jonas Brendelberger. Foto: NLR

NLR zal zijn elektrisch aangedreven onderzoeksvliegtuig, de Pipistrel Velis Electro, uitbreiden met een waterstof-aandrijflijn. Zepp.solutions gaat het brandstofcelsysteem ontwikkelen. Deze Nederlandse mkb-er, heeft jarenlange ervaring op het gebied van waterstof- en brandstofceltechnologie, is gespecialiseerd in het ontwikkelen van brandstofcel systemen, en heeft de ambitie om brandstofcelsystemen voor de luchtvaart te ontwikkelen. Het bedrijf zal niet alleen het brandstofcelsysteem ontwikkelen, maar zal ook betrokken zijn bij de integratie in de Pipistrel en alle testactiviteiten tot aan de demovlucht.

Jan Bot, medeoprichter van zepp.solutions, sluit zich daarbij aan. “Onze brandstofceltechnologie heeft zich al bewezen in diverse sectoren. We brengen veel kennis en ervaring mee als het gaat om de ontwikkeling van efficiënte en compacte brandstofcelsystemen. Wel biedt de luchtvaart weer geheel andere uitdagingen. Deze samenwerking, en om op deze manier van elkaar te kunnen leren, is dan ook ontzettend waardevol. Bij de ontwikkeling van het waterstofsysteem voor de Pipistrel gaan we samen met NLR niet alleen laten zien wat de mogelijkheden zijn van waterstof in de luchtvaart, maar leren we ook lessen die voor deze sector van grote waarde kunnen zijn.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *