Categories: Actueel

NLR en TU Delft presenteren route naar duurzaam luchtvervoer

De Europese Green Deal stelt dat Europa tegen die tijd een klimaatneutraal continent moet zijn; een doel dat gepaard gaat met complexe uitdagingen op het gebied van menselijk gedrag, verbruik, economie en technologie. Het whitepaper helpt daarbij tevens om een nationaal onderzoeks- en innovatieprogramma voor duurzame luchtvaart op te zetten.

Koninklijke NLR en TU Delft hebben luchtvaartonderzoek in Nederland als aandachtspunt; van fundamenteel onderzoek tot en met het voorbereiden van geschikte innovaties voor industriële marktintroductie. Het whitepaper toont een analyse van de klimaatimpact door de luchtvaart en somt de meest veelbelovende technologieën op voor een klimaatneutrale luchtvaart in 2050. Denk daarbij niet alleen aan de vermindering van geluidsemissies en verbetering van de lokale luchtkwaliteit, maar ook aan vermindering van de impact op biodiversiteit en het voorkomen van uitputting van hulpbronnen. De twee instellingen zien een toekomst voor zich waarin de luchtvaart innovatieve luchtvoertuigconcepten zal gebruiken die worden aangedreven door emissievrije energiebronnen die functioneren in een duurzaam ecosysteem op basis van circulariteitsprincipes.

Leo Veldhuis, sectiehoofd Flight Performance and Propulsion van de TU Delft: "De ontwikkeling van een duurzamere luchtvaart vereist innovatieve oplossingen die worden ondersteund door hoogstaand toegepast en fundamenteel onderzoek in alle aspecten van de vlucht, variërend van het gebruik van nieuwe energiebronnen tot efficiënte vliegtuigen en optimalisatie van hun inzet". Het paper specificeert wat er nodig is op het gebied van onderzoek, organisatie en financiering.

Nationaal programma

Het whitepaper geeft ook input aan een voorstel om een nationaal R&D-programma op te zetten dat specifiek gericht is op het verminderen van de klimaatimpact van de luchtvaart, afgestemd op Europese programma’s. Dit Nationaal Onderzoeks- en Ontwikkelingsprogramma (NOOP) kan ons land positioneren als kenniscentrum voor duurzame luchtvaart en het zal Nederlandse onderzoeksinstellingen en bedrijven in de sector in staat stellen een substantiële rol te spelen in R&D en de toeleveringsketen.

Redactie Engineersonline

Recent Posts

TU Delft houdt kritieke-grondstoffen-week

'Kritieke grondstoffen' in grote hoeveelheden nodig hebben in Europa - maar we halen ze uit…

5 uur ago

Helen Kardan van ASML naar TNO

Helen Kardan is TNO's nieuwe Director Science & Technology voor de High Tech Industry unit.…

6 uur ago

Control Techniques en KB Electronics nu Nidec Drives

Control Techniques en KB Electronics vormen sinds 1 mei 2024 Nidec Drives. Control Techniques en…

8 uur ago

Hitma Groep neemt KS Perslucht over

Hitma Groep heeft KS Perslucht overgenomen. Het in Haarlem gevestigde bedrijf sluit met zijn productassortiment en…

8 uur ago

Is hout de beste optie voor een windturbineblad?

De Duitse fabrikant van houten windturbinebladen Voodin Blade Technology heeft 's werelds eerste prototype-installatie aangekondigd…

9 uur ago

FME: ‘Europees investeren in technologisch leiderschap is goed voor Nederland’

FME en Orgalim (de Europese koepel van de technologische industrie) pleiten voor het centraal stellen…

9 uur ago