Categories: Actueel

Nieuw transmissiesysteem voor elektrische auto’s

Elektrische voertuigen (EV) zijn nu nog vaak uitgerust met een single-speed-transmissie. Samen met onderzoekers en ingenieurs van Bosch heeft Wei een continu variabele transmissie (CVT) voor elektrische auto’s  ontwikkeld en getest die de efficiëntie en prestaties aanzienlijk verbetert. De onderzoekers gebruikten een optimalisatiemethode die niet alleen rekening houdt met de regeling van de snelheid, het energieverbruik en de warmteproductie van de auto, maar ook met het fysieke ontwerp van de elektrische motor en het transmissiesysteem van de auto.

Met deze methode, een combinatie van machine learning en een grondige analyse van de meetgegevens, konden de onderzoekers een systeem ontwerpen dat zowel qua prestaties als qua efficiëntie optimaal is, terwijl tegelijk de totale kosten voor zowel de fabrikant als de gebruiker lager kunnen uitvallen.

Bosch heeft het werk van Wei geïntegreerd in de nieuwe aandrijflijn CVT4EV. Volgens Bosch resulteert de nieuwe systeembesturing in snellere acceleraties, hogere topsnelheden en meer koppel aan de wielen. Dat laatste komt goed van pas als je het voertuig off-road gebruikt, of om te slepen.

"Door de elektromotor op het meest efficiënte bedieningspunt te laten draaien, zorgt de CTV ook voor een lager energieverbruik. Bovendien maakt de CVT4EV door de lagere koppel- en snelheidseisen van de elektromotor een compactere elektromotor mogelijk. Als alternatief kan een grotere actieradius worden gekozen met dezelfde motor", zegt Gert-Jan van Spijk, Transmission Director bij Bosch Transmission technology.

Concurrerend

Wei is erg blij met de resultaten van zijn werk, de bekroning is van vier jaar onderzoek bij de vakgroep Control Systems Technology van de faculteit Mechanical Engineering. "Ons onderzoek heeft aangetoond dat, hoewel de huidige markt voor EV’s wordt gedomineerd door versnellingsbakken met één versnelling, versnellingsbakken met meerdere versnellingen, zoals onze nieuwe CVT, als concurrerende alternatieven kunnen worden beschouwd".

De optimaliseringsmethode die in CVT4EV is geïmplementeerd, zal nu door Bosch worden gebruikt om het ontwerp van toekomstige CVT-systemen voor elektrische voertuigen verder te verbeteren.

Redactie Engineersonline

Recent Posts

Nieuwe isolatieweerstandstesters van Fluke 1535 i 1537

Megaohmmeters op batterijen. Het aanbod werkplaatsuitrusting van TME omvat onder meer professionele apparaten van Fluke.…

4 dagen ago

Op het juiste niveau: innovatie door de HCX oliepeilglazen-serie

De HCX oliepeilglazen van Elesa+Ganter bieden een geavanceerde oplossing voor industrieel onderhoud en productie. Deze…

4 dagen ago

Fusie-energieapparaat bereikt temperatuur van 37 miljoen graden

Een kleinschalig en compact apparaat, Fuze, gebouwd door de Amerikaanse startup Zap Energy heeft plasma…

5 dagen ago

Festo BionicBee  vliegt autonoom in een zwerm

Al 15 jaar is het Festo Bionic Learning Network gefascineerd door vliegen. Het team heeft…

5 dagen ago

Het eind van de kwantumtunnel

Kwantummechanische verschijnselen zoals radioactief verval, of algemener: ‘tunnelen’, vertonen intrigerende wiskundige patronen. Twee onderzoekers aan…

5 dagen ago

Nanofotonische glasvezelsensor-oplossing om het ultrakleine te detecteren

Een nieuwe ultragevoelige glasvezelsensor kan deeltjes met een diameter tot 50 nanometer detecteren. In de…

5 dagen ago