Nieuw transmissiesysteem voor elektrische auto’s

Samen met de Duitse hightechmultinational Bosch heeft TU/e-promovendus Caiyang Wei een automatisch transmissiesysteem voor elektrische auto’s ontwikkeld dat het evenwicht tussen efficiëntie en vermogen optimaliseert, terwijl de totale kosten voor fabrikant en gebruiker lager kunnen uitvallen.

Elektrische voertuigen (EV) zijn nu nog vaak uitgerust met een single-speed-transmissie. Samen met onderzoekers en ingenieurs van Bosch heeft Wei een continu variabele transmissie (CVT) voor elektrische auto’s  ontwikkeld en getest die de efficiëntie en prestaties aanzienlijk verbetert. De onderzoekers gebruikten een optimalisatiemethode die niet alleen rekening houdt met de regeling van de snelheid, het energieverbruik en de warmteproductie van de auto, maar ook met het fysieke ontwerp van de elektrische motor en het transmissiesysteem van de auto.

Met deze methode, een combinatie van machine learning en een grondige analyse van de meetgegevens, konden de onderzoekers een systeem ontwerpen dat zowel qua prestaties als qua efficiëntie optimaal is, terwijl tegelijk de totale kosten voor zowel de fabrikant als de gebruiker lager kunnen uitvallen.

Bosch heeft het werk van Wei geïntegreerd in de nieuwe aandrijflijn CVT4EV. Volgens Bosch resulteert de nieuwe systeembesturing in snellere acceleraties, hogere topsnelheden en meer koppel aan de wielen. Dat laatste komt goed van pas als je het voertuig off-road gebruikt, of om te slepen.

"Door de elektromotor op het meest efficiënte bedieningspunt te laten draaien, zorgt de CTV ook voor een lager energieverbruik. Bovendien maakt de CVT4EV door de lagere koppel- en snelheidseisen van de elektromotor een compactere elektromotor mogelijk. Als alternatief kan een grotere actieradius worden gekozen met dezelfde motor", zegt Gert-Jan van Spijk, Transmission Director bij Bosch Transmission technology.

Concurrerend

Wei is erg blij met de resultaten van zijn werk, de bekroning is van vier jaar onderzoek bij de vakgroep Control Systems Technology van de faculteit Mechanical Engineering. "Ons onderzoek heeft aangetoond dat, hoewel de huidige markt voor EV’s wordt gedomineerd door versnellingsbakken met één versnelling, versnellingsbakken met meerdere versnellingen, zoals onze nieuwe CVT, als concurrerende alternatieven kunnen worden beschouwd".

De optimaliseringsmethode die in CVT4EV is geïmplementeerd, zal nu door Bosch worden gebruikt om het ontwerp van toekomstige CVT-systemen voor elektrische voertuigen verder te verbeteren.