Dit snelle board kan beduidend meer dan zijn ‘kleine’ voorganger. De studenten hebben bij de verdere ontwikkeling meer mogelijkheden in een speciaal simulatiesoftwarepakket gestopt. Omdat Epos geschikt is voor off-road werd de elektronica op het board zelf aangebracht en is het ‘voertuig’ voorzien van luchtbanden met profiel.
De Epos is snel. Alle vier wielen worden aangedreven door een motor van 386 W. Hiermee beschikt het kleine vervoermiddelen over meer dan het dubbele aandrijfvermogen en haalt het vlot 35 km/u; meer is uit oogpunt van veiligheid niet verantwoord. Het aangedreven board heeft een massa van 20 kg en een actieradius van 20 km voordat het weer moet worden opgeladen. Momenteel testen de studenten nog traction control, die het doordraaien van de banden moet voorkomen.
Voor de Epos ontwikkelden de studenten de oude hardware verder. De ingebouwde elektronica kan ook duidelijk meer dan zijn voorganger. De studenten kunnen de elektronica uitbreiden en die via CANbus aan elkaar knopen. De hardware is dus uit te breiden, net als in een auto.
De studenten zijn nog niet tevreden en ontwikkelen de Epos nog verder. Zo moet de aandrijving in een mobiele robot worden ingebouwd. Er zijn al diverse master-studenten die dit willen oppakken.
bron: Hochschule Bochum
De beroemde humanoïde robot Atlas is met pensioen gegaan. De hydraulische versie tenminste, want zijn…
Er komt geld voor vier jaar onderzoek door promovendi op het gebied van biotechnologie en…
De massaproductie van siliciumchips vindt plaats in foundries. Volgens KU Leuven en imec is dit…
Pacemakers, defibrillatoren, radartechnologie en elektrische voertuigen hebben allemaal condensatoren nodig. Deze elektrische componenten moeten veel…
Het verstandshuwelijk van fiets en trein. Daarover gaat het promotieonderzoek van de 70-jarige Jan Ploeger.…
Heilind Electronics Europe wil zijn aanwezigheid in West-Europa uitbreiden. De verdeler van elektromechanische componenten, verbindings-…