Categories: Actueel

Mountainboard met elektrische aandrijving

Dit snelle board kan beduidend meer dan zijn ‘kleine’ voorganger. De studenten hebben bij de verdere ontwikkeling meer mogelijkheden in een speciaal simulatiesoftwarepakket gestopt. Omdat Epos geschikt is voor off-road werd de elektronica op het board zelf aangebracht en is het ‘voertuig’ voorzien van luchtbanden met profiel.

Snel en modulair

De Epos is snel. Alle vier wielen worden aangedreven door een motor van 386 W. Hiermee beschikt het kleine vervoermiddelen over meer dan het dubbele aandrijfvermogen en haalt het vlot 35 km/u; meer is uit oogpunt van veiligheid niet verantwoord. Het aangedreven board heeft een massa van 20 kg en een actieradius van 20 km voordat het weer moet worden opgeladen. Momenteel testen de studenten nog traction control, die het doordraaien van de banden moet voorkomen.

Voor de Epos ontwikkelden de studenten de oude hardware verder. De ingebouwde elektronica kan ook duidelijk meer dan zijn voorganger. De studenten kunnen de elektronica uitbreiden en die via CANbus aan elkaar knopen. De hardware is dus uit te breiden, net als in een auto.

De studenten zijn nog niet tevreden en ontwikkelen de Epos nog verder. Zo moet de aandrijving in een mobiele robot worden ingebouwd. Er zijn al diverse master-studenten die dit willen oppakken.

bron: Hochschule Bochum

Redactie Engineersonline

Recent Posts

Atlas is met pensioen – leve de nieuwe Atlas! (video’s)

De beroemde humanoïde robot Atlas is met pensioen gegaan. De hydraulische versie tenminste, want zijn…

21 uur ago

Nieuwe opleiding crop biotechnology en engineering zoekt samenwerking met bedrijven

Er komt geld voor vier jaar onderzoek door promovendi op het gebied van biotechnologie en…

23 uur ago

Flexibele elektronica uit de foundry?

De massaproductie van siliciumchips vindt plaats in foundries. Volgens KU Leuven en imec is dit…

23 uur ago

Nieuwe condensator kan elke seconde opladen, gedurende 300 jaar

Pacemakers, defibrillatoren, radartechnologie en elektrische voertuigen hebben allemaal condensatoren nodig. Deze elektrische componenten moeten veel…

24 uur ago

Waarom de fiets een hightech hoogstandje is

Het verstandshuwelijk van fiets en trein. Daarover gaat het promotieonderzoek van de 70-jarige Jan Ploeger.…

24 uur ago

Meer Heilind in Europa

Heilind Electronics Europe wil zijn  aanwezigheid in West-Europa uitbreiden. De verdeler van elektromechanische componenten, verbindings-…

1 dag ago