Gelukkig, je auto is niet total loss na de botsing. Na reparatie kan je weer met een gerust hart de weg op. Of toch niet? Noorse onderzoekers die een wiskundig model willen ontwikkelen dat de schade bij een botsing voorspelt, zijn daar niet zo zeker van. Vooral als de reparaties niet correct zijn uitgevoerd blijkt na crashtests.
De botsproeven zijn alweer van een tijdje terug – december 2021 – en uitgevoerd door onderzoekers van de Universiteit van Agder (UiA) op Farsund Airport Lista in Noorwegen. De tests maken deel uit van het onderzoeksproject van promovenda Gulshan Noorsumar van UiA’s Department of Engineering Sciences. . Zij heeft zes jaar voor General Motors in India en de Verenigde Staten gewerkt, waar ze onder andere simulaties deed voor de veiligheid van auto’s.
In de eerste crashtest reed de testauto, vol met sensoren, met 50 km/uur tegen een stenen muur. Na reparatie – niet volgens de specificaties van de fabrikant werd in de volgende test de auto aan de zijkant geraakt door een ander voertuig. De voertuigen werden ook gescand in 3D, zowel voor als na de crashtests.
Voorlopige bevindingen tonen aan dat voertuigen die na een botsing niet volgens de voorschriften zijn gerepareerd, mogelijk minder veilig zijn als ze betrokken raken bij een volgende botsing. “De airbags ontplooiden zich later dan verwacht. Dit betekent dat ze minder tijd hebben om te stabiliseren. Voor de inzittenden van het voertuig kan dit leiden tot grotere of ernstigere verwondingen”, aldus Noorsumar.
Wiskundig model
Noorsumar werkt momenteel aan de ontwikkeling van een wiskundig model voor botsproeven met voertuigen. Het model moet de omvang van de schade in een bepaalde situatie kunnen voorspellen. “Het doel van mijn onderzoek is om te laten zien hoe wiskundige modellen kunnen worden gebruikt om het effect van een botsing te simuleren. De auto-industrie kan haar kosten aanzienlijk verlagen
als ze minder fysieke botsproeven hoeft uit te voeren tijdens de ontwikkeling van nieuwe voertuigen”, zegt ze.
Volgens Noorsumar kan de uitkomst van een botsing met een onbeschadigd en een gerepareerd voertuig heel verschillend zijn. Als een bij een botsing beschadigd voertuig niet volgens de voorschriften is gerepareerd, is bij een grote volgende botsing een verhoogd risico op grotere structurele schade aan het voertuig. “Botsingen met dergelijke voertuigen kunnen daarom ook leiden tot ernstiger letsel voor de inzittenden. Dit is een van de dingen die we onderzoeken aan de hand van de gegevens van de botsproeven.”
Lichtere auto’s uitdaging
Andere bevindingen suggereren dat onjuiste reparatiemethoden de veiligheidskenmerken van het voertuig kunnen aantasten bij een botsing. Noorsumar legt uit dat auto’s tegenwoordig ontworpen zijn om de kracht van een botsing zo efficiënt mogelijk te absorberen om de inzittenden te beschermen. Hoe lichter het voertuig, hoe moeilijker het wordt om de veiligheidsnorm te handhaven. Nieuwe en lichtere voertuigen zijn daarom uitgerust met zeer geavanceerde technologie om de veiligheid te vergroten. “Met de huidige fabricagemethoden kan het blijken dat voertuigen na een zware botsing minder goed tegen uitgebreid schadeherstel kunnen dan verwacht”, zegt Noorsumar.
Internationaal probleem
Onderzoekers aan de UiA die zich richten op de veiligheid van weggebruikers en voertuigen volgens Noorsumars onderzoek op de voet. Door haar werk kunnen ze nieuwe methoden en zeer geavanceerde apparatuur voor technische inspecties testen. Hierdoor wordt het eenvoudiger om te ontdekken of er foutieve reparaties zijn uitgevoerd aan voertuigen met aanrijdingsschade.
“Verkeerd uitgevoerde reparaties zijn helaas niet alleen een nationaal, maar ook een internationaal probleem”, zegt Bjarne Hæstad, een van de studiecoördinatoren van het programma Weggebruikers en voertuigen aan de UiA. Door de technologische ontwikkelingen in de auto-industrie zijn voertuigen geavanceerder en complexer geworden. Dit stelt hoge eisen aan degenen die reparaties uitvoeren, benadrukt Hæstad, en vooral aan reparaties van voertuigen die na een zware botsing grote schade hebben opgelopen. “Zowel autofabrikanten als reparatiebedrijven moeten deze ontwikkelingen op de voet volgen.”
‘Safe car body repairs’
Het onderzoek is ook van grote waarde voor het R&D-project ‘Safe car body repairs’ aan de UiA. Het project onderzoekt hoe kan worden gecontroleerd of voertuigen volgens de procedures van de fabrikant zijn gerepareerd en of de kwaliteit van de auto hetzelfde is als voordat hij beschadigd werd.
“Tijdens inspecties heeft de Noorse Public Roads Administration voertuigen gevonden die niet volgens de specificaties van de fabriek zijn gerepareerd”, zegt Hæstad. Daarom is er nieuwe regelgeving ingevoerd met eisen voor speciale documentatie van de uitgevoerde schadereparaties en eisen voor speciale training en autorisatie voor dergelijke carrosseriebedrijven.
Schadeherstel in Ned. ligt op een zeer hoog niveau. Er worden jaarlijks vele duizend voertuigen hersteld, het is niet juist er een uit te lichten welke niet volgens de normen is herstelt. Dit was voor de test bekend dan is de uitslag ook vooraf al bekend. Nu komt het over dat schades’s altijd slecht herstelt worden. Mijn advies doe de test op een juiste wijze over, de resultaten zijn dan ook beslist anders. -4 voor de test.