Een belangrijk punt van zorg voor de mijnbouwindustrie zijn de operationele kosten. Een mijnbouwtruck moet 24/7 rijden met amper 15 minuten per dag om te tanken. Stoppen voor onderhoud of tanken, kost geld. Bovendien vinden mijnbouwactiviteiten plaats bij extreme kou en bij woestijnachtige warme temperaturen. Binnen een mijn staat brandveiligheid voorop.
Dit betekent dat het ontwerpen van een batterij voor een mijnvoertuig een uitdagende taak is. Hij moet een hoog vermogen leveren, hij moet snel opladen, hij moet zeer robuust en veilig zijn onder alle omstandigheden. Dit maakt reguliere Li-ion accu’s ongeschikt, ze zijn bijvoorbeeld gevoelig voor onvoorspelbare branden.
In onderstaande case-study bespreekt Kurt Energy een oplossing met hybride op koolstof gebaseerde vermogenscondensatoren die de stroom leveren aan de elektromotor en fungeren als de energiebuffer tussen oplaadpunten, of het nu gaat om regeneratief remmen of door opladen op de weg.
mining-truck-final-10022022. |
De massaproductie van siliciumchips vindt plaats in foundries. Volgens KU Leuven en imec is dit…
Pacemakers, defibrillatoren, radartechnologie en elektrische voertuigen hebben allemaal condensatoren nodig. Deze elektrische componenten moeten veel…
Het verstandshuwelijk van fiets en trein. Daarover gaat het promotieonderzoek van de 70-jarige Jan Ploeger.…
Megaohmmeters op batterijen. Het aanbod werkplaatsuitrusting van TME omvat onder meer professionele apparaten van Fluke.…
De HCX oliepeilglazen van Elesa+Ganter bieden een geavanceerde oplossing voor industrieel onderhoud en productie. Deze…
Een kleinschalig en compact apparaat, Fuze, gebouwd door de Amerikaanse startup Zap Energy heeft plasma…