Categories: Actueel

EZK: bedrijfsleven moet zich voorbereiden op kosten Brexit

Uit het onderzoek blijkt dat de kosten voor in- en uitvoer jaarlijks in ieder geval met 387 tot 627 miljoen euro zullen toenemen. Dit is exclusief nog niet te berekenen douanerechten, btw-uitgaven en nog onbekende sectorspecifieke markttoegangseisen.

Extra handelskosten

De kosten voor bedrijven zijn in het KPMG-onderzoek uitgesplitst in twee posten: kosten als gevolg van douaneformaliteiten – zogenoemde administratieve lasten – en kosten als gevolg van sectorspecifieke marktoegangsvereisten. De douane gaat hierbij, op basis van cijfers over 2016, uit van 752.000 extra import- en 4,2 miljoen extra exportaangiften die ondernemers moeten doen door een Brexit zonder akkoord. De extra kosten voor douaneformaliteiten zullen daarmee naar verwachting tussen de 78,20 euro en 126,70 euro per zending bedragen.

Hier bovenop komen de sectorspecifieke kosten. Hiervoor is een totale kosteninschatting lastiger te maken, omdat voor elk product of dienst andere regels gelden. Om hier toch een zo goed mogelijk beeld van te krijgen is er nu onderzoek gedaan naar zes specifieke casussen: vlees, snijbloemen, verf, communicatiemiddelen (mobiele telefoons en routers/modems), brandblussers en accountancy-diensten. Voor snijbloemen liggen deze specifieke extra kosten tussen de 120 en 190 euro per zending, verfexporteurs zijn voor registratie-, verpakkings- en classificatiekosten circa 250 tot 500 euro minimaal extra kwijt per substantie per jaar.

Focus op grenscontroles

Het onderzoek doet verschillende aanbevelingen die zich richten op het versnellen en vergemakkelijken van controles aan de grens zoals: het vergroten van de douanecapaciteit en het aantal inspectielocaties, het introduceren van een ‘fast lane’ en het onderzoeken van de mogelijkheden voor controles tijdens de boottocht naar het VK. Over deze aanbevelingen en de haalbaarheid daarvan gaan de ministeries van EZK en LNV met de betreffende inspectiediensten in gesprek. De inzet van alle betrokken partijen is erop gericht om de hinder voor ondernemers, vrachtwagens en pakketjes aan de grens zo veel mogelijk te beperken.

FME over de Brexit: ‘No deal is no go’

Redactie Engineersonline

Recent Posts

De Fransen introduceren een e-bike zonder … accu

De Pi-Pop is een e-bike zonder de gewone energiecellen. Hij werkt op kracht zonder lithium-ion,…

2 dagen ago

Kwantumuitdaging wordt anderhalve kilometer onder de grond opgelost

Straling vanuit de ruimte is een uitdaging voor kwantumcomputers, omdat hun rekentijd beperkt wordt door…

3 dagen ago

Max van Haastrecht nieuwe directeur KSB Nederland

Na meer dan 40 jaar voor KSB te hebben gewerkt, gaat directeur Nico Gitz binnenkort…

3 dagen ago

3T Electronics & Embedded Systems breidt uit met nieuwe locatie in Drachten

3T Electronics & Embedded Systems, onderdeel van de Kendrion Group, heeft een nieuwe locatie in…

3 dagen ago

Beveiligingssysteem schiet onbekenden de tuin uit met paintballs – of traangas (video)

Een nieuw huisbeveiligingssysteem schiet indringers de tuin uit met paintballs of traangas. Het is te…

3 dagen ago

7 projecten krijgen subsidie voor de productie van volledig hernieuwbare waterstof

Om ervoor te zorgen dat er steeds meer hernieuwbare waterstof wordt geproduceerd in Nederland en…

3 dagen ago