"‘Een Airbus voor batterijen" noemt Eurocommissaris Energieunie Maroš Šefčovic het voornemen. Airbus werd indertijd immers opgericht om te voorkomen dat Europa geheel afhankelijk werd van het Amerikaanse Boeing.
Momenteel is de productie van batterij-onderdelen vrijwel geheel in handen van Aziatische bedrijven. Die kunnen natuurlijk op een gegeven moment stoppen te leveren – bijvoorbeeld omdat ze afnemers in de eigen regio voorrang geven. Om productiestops in bijvoorbeeld de auto-industrie voor te zijn, is het daarom beter om niet afhankelijk te zijn van ‘het buitenland’. Ook Tesla bouwt om die reden aan een eigen accufabricagelijn.
Šefčovic wil snel voorwaarts, in samenwerking met innovatieve partijenuit de industrie. In februari 2018 moet er een strategisch plan liggen. Een en ander wordt gesteund door de Europese Investment Bank.
Nu al is duidelijk dat de nieuwe koers heel wat werk met zich mee zal brengen.Vier tot vijf miljoen banen, denkt Šefčovic zelfs.
De Pi-Pop is een e-bike zonder de gewone energiecellen. Hij werkt op kracht zonder lithium-ion,…
Straling vanuit de ruimte is een uitdaging voor kwantumcomputers, omdat hun rekentijd beperkt wordt door…
Na meer dan 40 jaar voor KSB te hebben gewerkt, gaat directeur Nico Gitz binnenkort…
3T Electronics & Embedded Systems, onderdeel van de Kendrion Group, heeft een nieuwe locatie in…
Een nieuw huisbeveiligingssysteem schiet indringers de tuin uit met paintballs of traangas. Het is te…
Om ervoor te zorgen dat er steeds meer hernieuwbare waterstof wordt geproduceerd in Nederland en…