Het kabinet Schoof voert een belastingschuif uit van € 500 miljoen. Aardgas wordt duurder en elektriciteit goedkoper. In de lagere verbruiksschijven dalen de belastingtarieven licht, maar in de hogere schijven nemen ze fors toe. Daarmee verschuift de belastingdruk van het mkb naar de industrie. De energiebelasting op aardgas in schijf 3 stijgt met 41% en in schijf 4 met 58%.
FME: ‘Het kabinet lijkt hiermee bedrijven te stimuleren om van gas over te schakelen op elektriciteit. Dat is logisch beleid, maar het kabinet lijkt daarbij te vergeten dat netcongestie de overschakeling van gas naar elektriciteit blokkeert. Daarmee stimuleert het kabinet maatregelen die onmogelijk zijn door netcongestie.
9.000 bedrijven op wachtlijst
‘Er staan 9.000 bedrijven op de wachtlijst voor een aansluiting op het net en voor meer vermogen via de kabel. Voor de grotere gasverbruikers, die niet kunnen overschakelen naar stroom, vormt deze belastingschuif een netto lastenverzwaring.’
FME vindt de nieuwe tarieven verrassend, omdat in het Hoofdlijnenakkoord nog werd gemeld dat de voorgenomen verhoging van de energiebelasting op aardgas van 22,5% voor schijf 3 en hoger niet zou doorgaan. Als deze tarieven vanaf 1 januari 2025 daadwerkelijk van kracht zijn, betekent dit een kleine meevaller voor het mkb en de consument. Maar voor de grootverbruikers van aardgas is het slecht nieuws.
Elektriciteitsprijzen Nederland ruim 50% duurder
FME: ‘De elektriciteitsprijzen in Nederland zijn ruim 50% hoger voor grootverbruikers, en het kabinet heeft vooralsnog nagelaten om de Indirecte Kostencompensatieregeling (IKC) te verlengen en de Volume Correctieregeling te herstellen. Hierdoor mist de industrie 436 miljoen euro aan steunmaatregelen.’ De brancheorganisatie pleitte er begin augustus in een brief aan minister Hermans voor dat het kabinet dit repareert.
Alles overziend vindt FME dat de stappen die het kabinet heeft gezet met de Miljoenennota volstrekt onvoldoende zijn om het ongelijke speelveld van de Nederlandse industrie ten opzichte van andere Europese landen te verbeteren. FME zal er daarom tijdens de begrotingsbehandelingen op aandringen dit alsnog te doen.
Eindelijk. En nu snel op alle bedrijventerreinen alle (blinde) gevels en alle daken van de bedrijfsgebouwen benutten voor elektriciteitsopwekking; realiseren van collectieve grote (flow-) batterijen; de overschotten omzetten in waterstof (voor gebruik later voor elektriciteitsproductie of voor maken van warmte).
Voor proceswarmte (>2000 C) inzetten op ijzerpoederbatterij van bijvoorbeeld Metalot (Budel) en ijzerpoeder regenereren met de eigen waterstof.
Deze energiehubs per bedrijventerrein in eigendom van de gevestigde bedrijven.
Voorfinanciering van deze systemen door bankwezen en pensioenfondsen met een garantstelling van de rijksoverheid om in eerste aanleg lage kosten (TCO) te bewerkstelligen. In eerste instantie de aflossing door gebruikers/deelnemers zeer transparant “naar gebruik” via fiscale regeling aantrekkelijk maken. (geen fraude gevoelige subsidies of toeslagen).
Naarmate de jaren (2025 – 2035) verstrijken jaarlijks 10% minder aantrekkelijke voorwaarden
Zorg als overheid dat er een blauwdruk voor alle werkzaamheden komt zodat niet iedereen overal het wiel opnieuw gaat uitvinden. Indien de werkzaamheden volgens deze werkhandleiding zijn uitgevoerd en de realisatie heeft plaatsgevonden kan overheid overwegen om direct een deel van de kosten als mede-investering in de energietransitiekosten over te nemen en af te lossen.