Zeer gunstige omstandigheden dus, die nog niet direct aanleiding bieden om te denken dat de Thalys van Amsterdam naar Parijs ook wel op zonne-energie kan rijden. Maar toch…
De trein krijgt zijn energie van gebogen zonnepanelen op het dak, aangevuld met stroom die op het thuisstation wordt opgewekt met een 30 kW zonnepaneel. Bovendien is de trein voorzien van een regeneratief remsysteem, dat ongeveer 25% van de rem-energie opvangt en hergebruikt.
De toeristentrein stamt uit 1949. Het is een diesel die twintig jaar stil heeft gestaan en is opgeknapt door liefhebbers. Die hebben een van de twee dieselmotoren in de trein laten staan, voor balans, gewicht, en noodgevallen. Normaal gezien heeft de trein deze echter niet nodig, ook niet als de zon een tijdje niet schijnt: de opgeladen een accu van 77 kWh en een 220 kW elektromotor volstaan voor twaalf à vijftien ritjes op en neer.
Megaohmmeters op batterijen. Het aanbod werkplaatsuitrusting van TME omvat onder meer professionele apparaten van Fluke.…
De HCX oliepeilglazen van Elesa+Ganter bieden een geavanceerde oplossing voor industrieel onderhoud en productie. Deze…
Een kleinschalig en compact apparaat, Fuze, gebouwd door de Amerikaanse startup Zap Energy heeft plasma…
Al 15 jaar is het Festo Bionic Learning Network gefascineerd door vliegen. Het team heeft…
Kwantummechanische verschijnselen zoals radioactief verval, of algemener: ‘tunnelen’, vertonen intrigerende wiskundige patronen. Twee onderzoekers aan…
Een nieuwe ultragevoelige glasvezelsensor kan deeltjes met een diameter tot 50 nanometer detecteren. In de…