E-bikes straks op afstand af te remmen

Amsterdam werkt met het Townmaking Institute en Odido aan een manier om de snelheid van e-bikes op afstand aan te passen, bijvoorbeeld als ze op hoge snelheid een school of een kruispunt naderen.

Het apparaat toont ook waarom je snelheid omlaag moet. Foto: Townmaking Institute

‘Adaptive Speed Governance’ wordt het genoemd – en de technologie is niet het probleem. Als de gebruiker tenminste bereid is een ontvangstkastje op zijn fiets te monteren voor een GPS signaal. “Wij verwachten echter dat er nog wel een ‘maatschappelijk debat’ zal ontstaan, zegt de Amsterdamse wethouder Melanie van der Horst tegen Bright. “Dit plan doet iets met het gevoel van vrijheid van fietsers. Anderzijds doet de vrijheid van nu ook iets met de vrijheid van anderen. Die wordt nu beperkt door het harde rijden.”

Amsterdam verkent verschillende oplossingen om de fietsveiligheid te verbeteren. Dit initiatief pakt specifiek de uitdagingen aan die voortvloeien uit overbelaste fietspaden, met als doel het reguleren en garanderen van passende snelheden voor fietsers.

Voortbouwend op een eerder experiment waarbij fietsers snelheidsadvies en plaatsgebonden informatie ontvingen via een apparaat op hun e-bikes, wil Amsterdam nu een volgende stap zetten door er zelf voor te zorgen dat e-bikes met de juiste snelheid rijden, hoge snelheden te beperken in gebieden in schoolzones en deze beperkingen buiten de stadsgrenzen op te heffen..

“Wij hebben een fiets die echt af te remmen is”, aldus Van der Horst. “Ik ben benieuwd of mensen deze technologie gaan gebruiken. Later dit jaar gaan we daadwerkelijk een proef doen op een fietsroute in de stad. Ik hoop dat de drukke fietspaden in onze stad veiliger worden door intelligente snelheidsaanpassing.”

Veel fietsslachtoffers

Ruim de helft van alle verkeersslachtoffers in Amsterdam zat op een fiets, blijkt uit cijfers over 2022, en van de fietsslachtoffers zat ten minste één op de tien op een elektrische fiets. Van der Horst in NRC: “Het aantal ongevallen met fietsers is schrikbarend hoog. Kinderen durven niet meer te fietsen, ouderen stappen af als er weer eens een opgevoerde fatbike aan komt. Meer dan de helft van alle elektrische fietsers rijdt harder dan de toegestane 25 kilometer per uur. Elektrische fietsen zijn tegenwoordig ook veel méér dan een fiets die wat sneller rijdt; het zijn soms zware bakbeesten, die bij een ongeval ernstig letsel veroorzaken.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *