Er is nu een Europees prototype van een lithium-metaal vastestofbatterij voor die een energiedichtheid van 1070 Wh/L haalt (li-ion haalt 800 Wh/L). Het productieproces kan bovendien eenvoudig worden aangepast aan bestaande productielijnen.
Deze batterij biedt zo een grotere actieradius voor elektromobiliteit en effent het pad naar commercieel betaalbare vastestofbatterijen.
Het Solidify-consortium dat de batterij ontwikkelde, bestond uit onderzoekscentra imec/EnergyVille (België), Fraunhofer (Duitsland), Centro Richerche Fiat SCPA (Italië) en Empa (Zwitserland) en industriële partners VDL Groep (Nederland), Umicore (België), Solith (Italië), Solvionic (Frankrijk), Sidrabe (Letland), Leclanché (Zwitserland), Gemmate Technologies (Italië) en Powall (Nederland). Het werd gecoördineerd door imec.
De batterijcel werd geproduceerd op de EnergyVille-campus in Genk en dankt zijn hoge energiedensiteit aan een uniek elektrolyt voor het ionentransport, gebaseerd op een gepolymeriseerd nanocomposiet ontwikkeld door imec. Vergeleken met vloeibare elektrolyten heeft deze nieuwe batterij bovendien een verminderde ontvlambaarheid. Extra beschermende coatings hebben het gebruik van kobalt-arme kathodes mogelijk gemaakt, wat de milieu-impact vermindert en tegelijkertijd een hogere energiedichtheid biedt.
Het productieproces is mogelijk bij kamertemperatuur, aanpasbaar aan huidige lithium-ion productielijnen en zal naar verwachting minder dan 150 euro per kWh kosten, wat mogelijk nog verder geoptimaliseerd kan worden en veelbelovend is voor betaalbare industriële toepassingen. Het project bevindt zich momenteel in de opschalingsfase, waarbij verdere validatie van het productieproces plaatsvindt.