Delftse studenten voegen baanwissel toe aan Hyperloop

Het studententeam Delft Hyperloop heeft als eerste in de wereld een baanwissel toegevoegd aan de Hyperloop, de vacuümtrein die 1000 kilometer per uur kan zweven door een buis. In 2030 zijn de eerste testen op volledige schaal met passagiers.

De baanwissel op de campus van TU Delft. (Foto: TU Delft)

“De vacuümtrein vertrekt elke 2 minuten naar een andere Europese stad. Zo kun je binnen 30 minuten in Parijs zijn vanuit Amsterdam”, aldus Cem Celikbas, team captain van het Delft Hyperloopteam. 

De Hyperloop werkt op basis van magnetische voorstuwing. Dit houdt in dat er geen fossiele brandstoffen nodig zijn bij het vooruitbrengen van de pod, de capsule waarin de passagiers zitten. “Daarom is de Hyperloop een aantrekkelijk vervoersmiddel voor mensen die duurzaam willen reizen”, aldus Celikbas. Karel van Dalen, universitair hoofddocent Dynamica van Constructies aan de TU Delft, is ook positief over de Hyperloopontwikkelingen. “Er bestaan twijfels over de haalbaarheid van “groene” luchtvaart. Daarom ben ik blij dat de studenten aan het alternatief hiervan werken: de Hyperloop.” 

Meer mobiliteit  

Het studententeam verwacht dat er in 2050 een toename op transport is van 150 procent. Als de huidige vervoersmiddelen gebruikt blijven worden, worden er meer fossiele brandstoffen uitgestoten. “Met de Hyperloop minimaliseer je de uitstoot van fossiele brandstoffen. Die zijn namelijk niet nodig voor de voortstuwing van de pod”, legt Celikbas uit. In Nederland zou Schiphol een mogelijk opstappunt kunnen zijn voor Hyperloopreizigers. Hierdoor kan de drukte op de luchthaven verspreid worden. “De Hyperloop kan elke 2 minuten vertrekken naar een Europese bestemming, dus reizigers hoeven nooit lang te wachten. Dit voorkomt onnodig lange wachtrijen en drukte op de luchthaven. Hiernaast biedt het Schiphol de mogelijkheid om op een duurzame manier door te groeien.” 

Financieel haalbaar 

Volgens Delft Hyperloop is de aanleg van Hyperlooptraject realistisch. Dit kost namelijk hetzelfde als de aanleg van een hogesnelheidslijn. Een ander voordeel is dat er bijna geen onderhoudskosten bij een Hyperloop komen kijken. Daarnaast worden kosten voor de uitstoot van fossiele brandstoffen niet doorberekend in de prijs van een ticket, omdat deze simpelweg niet uitgestoten worden. “Hierdoor kan een enkeltje met de Hyperloop goedkoper zijn dan een enkeltje met het vliegtuig”, aldus Celikbas. 

Over het studententeam Delft Hyperloop 

Het Delft Hyperloopteam bestaat uit 39 studenten die allemaal een tussenjaar hebben genomen op de TU Delft om de Hyperloop verder te innoveren. Er werkt dus elk jaar een andere lichting studenten aan de Hyperloop. Op 11 juni presenteert het studententeam een prototype van het volledig zwevende transportmiddel. Dit gebeurt op hun werkplaats in de ‘Dream Hall’, gelegen op de campus van de TU Delft. 

Het studententeam reist in juli af naar Zürich voor de European Hyperloop Week 2024. Daar gaan de studenten de strijd aan met meer dan twintig andere internationale Hyperloopteams. Het team heeft hier als doel om, net als voorgaande jaren, te laten zien dat Delft de koploper is op het gebied van Hyperlooptechnologie. Delft Hyperloop heeft de competitie in 2021 en 2022 gewonnen en is in 2023 tweede geworden. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties (1)

  1. Geen fossiele brandstoffen nodig voor de voortstuwing…
    Maar die elektriciteit moet wel ergens vandaan komen toch? Ik zie hier toch weer de blindheid voor hoe de alternatieve energiebronnen zonnepanelen en windmolens ons een rad voor ogen draaien. De elektrische infrastructuur bezwijkt onder de problemen van vraag en aanbod omdat fossiel taboe is geworden, maar de productie van windmolens is dermate energie intensief en vervuilend dat er netto geen energieoverschot is gedurende de levensloop van een molen en de zonnepanelen vergen ook een hoop energie en vervuiling en behalve dat ze pfas afgeven aan de omgeving (net als windmolens) zijn ze niet recyclebaar (net als windmolens). Laten we toch ophouden met die sprookjes alsjeblieft!