Delft Hyperloop presenteert grootste pod tot nu toe: Theia

Delft Hyperloop heeft op 12 juni op de campus van de TU Delft een nieuwe hyperloop-pod gepresenteerd. De pod, genaamd Theia, is het grootste en technisch meest geavanceerde model dat het studententeam tot nu toe heeft ontwikkeld. De pod is ontworpen om te functioneren op de testbaan van het European Hyperloop Center in Veendam, en markeert een stap richting standaardisatie van hyperlooptechnologie in Europa.

Tags:
Foto: Delft Hyperloop

Theia is net zo groot als een Volkswagen Golf en drie keer zo zwaar als eerdere prototypes. De opschaling maakt het project technischer én serieuzer. Want een grotere pod betekent hogere krachten, strengere veiligheidseisen en complexere besturing. Tijdens de presentatie hing de pod zichtbaar boven het publiek, terwijl het team demonstreerde hoe acht levitatiemodules 1.400 kilo omhoogtillen met slechts 1 kWh aan stroom, vergelijkbaar met het verbruik van een broodrooster.

Die demonstratie is niet louter symbolisch. Theia is ontworpen om straks te functioneren op het testtraject van het European Hyperloop Center (EHC) in Veendam. Daar ligt een 420 meter lange buis die is gebouwd om technologie te testen, te vergelijken en te standaardiseren.

Delftse precisie voor Europees systeem

Om goed voorbereid te zijn, bouwden de studenten in Delft een testbaan die tot op de millimeter gelijk is aan die van het EHC. Daarop wordt sinds maanden getest, zodat alle systemen klaar zijn voor de European Hyperloop Week in juli. Delft Hyperloop is het eerste studententeam dat zijn pod op ware schaal op deze locatie zal demonstreren.

‘Ik ben zo ongelofelijk trots! THEIA is het resultaat van een jaar lang ontwerpen, bouwen en testen. Dat ging zeker niet zonder slag of stoot. We laten hiermee niet alleen een technologisch hoogstandje zien, maar ook een signaal aan de wereld: de hyperloop is haalbaar. Nu we samen richting een standaard systeem werken, lijkt de hyperloop dichterbij dan ooit’, zegt teamcaptain Sophie Loogman.

Meer dan een voertuig

Naast de technische prestatie kijkt het team ook verder vooruit. In Theia zijn meerdere veiligheidssystemen ingebouwd, zoals een warmtebeheersysteem en een vacuümbox die kwetsbare onderdelen beschermt tegen de extreem lage druk. Deze technologie is essentieel om op termijn ook personen veilig te kunnen vervoeren.

Daarnaast onderzoekt Delft Hyperloop hoe het systeem kan worden ingezet voor goederenvervoer. Denk aan snelle en schone logistiek via knooppunten zoals de haven van Rotterdam. Ook wordt gewerkt aan twee wetenschappelijke papers: één over ‘banking’ (een bochtentechniek die scherpe bochten mogelijk maakt, net als bij schaatsers) en één over wat er te leren valt van mislukte hogesnelheidsprojecten.

Tags:

Uitgelichte vacatures

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *