Zepp.solutions gaat waterstofbrandstofcelsystemen leveren voor het Nera-H2 project, dat zich richt op de toepassing van waterstof als energiebron in de riviercruise-industrie. Doel is om een emissievrij demonstratieschip te realiseren.

De riviercruise-industrie staat voor een grote verduurzamingsopgave, nu steden als Amsterdam, Basel en Wenen steeds strengere eisen stellen aan de uitstoot van schepen. Door waterstoftechnologie te integreren in bestaande schepen, willen de projectpartners hier een antwoord op bieden.
Zepp.solutions levert de brandstofcelsystemen voor de retrofit van een bestaand riviercruiseschip, dat zal worden uitgerust met een volledig modulair waterstof- en batterij-elektrische aandrijflijn. De waterstofsystemen zullen een vermogen van meer dan 1MW leveren en zijn gebaseerd op zepps X150 brandstofcelsystemen, die eerder onder meer in vrachtwagens werden toegepast.
Europa telt meer dan 420 riviercruiseschepen.
Het Maritieme Masterplan streeft ernaar om tegen 2030 ten minste 40 emissievrije schepen in de vaart te hebben. Door de opgedane kennis en ervaring uit dit project breed te delen, wordt de weg vrijgemaakt voor verdere opschaling binnen de sector en een snellere transitie naar emissievrije scheepvaart.
Het Nera-H2 consortium
Het project wordt geleid door The Nera Company. Onderzoeksinstituten Marin en TNO spelen een rol in de technische validatie en verdere ontwikkeling van de aandrijftechnologie, terwijl de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen bijdraagt met onderzoek naar energieopslagsystemen en digitalisering. Daarnaast zorgen scheepseigenaren en industriepartners binnen het project ervoor dat de ontwikkelde technologie niet alleen technisch haalbaar is, maar ook voldoet aan de operationele eisen van de sector. Zepp.solutions levert de waterstof-brandstofcelsystemen en brengt kennis en ervaring met betrekking tot de integratie hiervan aan boord van een schip.