D-Standart wil levensduur lichtgewicht composieten verlengen

Het door de EU gefinancierde project D-Standart wil efficiënte methoden ontwikkelen om de levensduur van grootschalige composietconstructies te modelleren, voor elk ontwerp en onder realistische omstandigheden.

Geavanceerde composieten maken voor onder meer de luchtvaart, ruimtevaart en windenergiesector, structuren mogelijk die tegelijkertijd resistent en licht zijn en daarmee energie-efficiënt. Deze grote composietconstructies worden steeds vaker gebruikt en dat leidt tot vragen over hun  schadetolerantie en levensduur. Deze worden op het moment meestal met niet-precieze en tijdrovende technieken beoordeeld.

Constructies op deze schaal krijgen te maken met extreme belastingen en spanningen, vooral wanneer ze geoptimaliseerd zijn voor zo weinig mogelijk materiaalgebruik. Om hun integriteit op de lange termijn te kunnen garanderen, vindt men een nauwkeurige en betrouwbare vermoeiingsbeoordeling noodzakelijk. Daarom is het doel van D-Standart om snelle en efficiënte methoden te ontwikkelen om de duurzaamheid van grootschalige composietconstructies met willekeurige laminaatopbouw (‘lay-ups’) onder realistische omstandigheden (belastingen, omgevingsinvloeden) te modelleren.

De onderzoekers van de faculteiten Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek en Civiele Techniek en Geowetenschappen van de TU Delft richten zich binnen het consortium, dat wordt geleid door het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum Koninklijke NLR, op het verminderen van de hoeveelheid tijd en moeite die nodig is om het vermoeiingsgedrag van composietconstructies te karakteriseren door middel van nieuwe testtechnieken en deze te koppelen aan AI-aangedreven modellen. Zij zullen bijvoorbeeld nieuwe testmethoden bedenken die inzicht geven in hoe het veranderen van vezeloriëntaties in een composietlaminaat de vermoeiingslevensduur beïnvloedt, de invloed van temperatuur en vochtigheid op het vermoeiingsgedrag onderzoeken en een AI-model ontwikkelen dat het vermoeiingsgedrag van een composietlaminaat kan voorspellen op basis van de structuur van het laminaat.

Het consortium

Bij D-Standart zijn negen partners uit vier landen betrokken (Frankrijk, Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk). NLR coördineert het project. De andere partners zijn: Universiteit Twente, Universiteit Bristol, NCC Operations, iCOMAT, TU Delft, MSC Software, L-up, en SE Blades Technology. Een adviesraad, bestaande uit zes eindgebruikers (Rolls Royce, Fokker Aerostructures, Leonardo, Siemens Gamesa, Embraer, Coexpair), zal het consortium ondersteunen door de eisen te valideren, de aanpak van het project voor certificering te begeleiden en ten slotte de toepassing van de resultaten te ondersteunen in samenwerking met de European Materials Modelling Council (EMMC) en de European Materials Characterisation Council (EMCC).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties (1)

  1. Wat een geweldige doorbraak hoop dat allemaal goed snel kan ontwikkelen en in gezet kan worden in de vliegtuig wereld