De helft van de gepakte online cybercriminelen is nog geen 25 jaar, blijkt uit het allereerste Cybercrimebeeld Nederland dat de politie en het Openbaar ministerie publiceerden. De Cyber Crime Game is ontwikkeld om studenten van hogescholen en mbo-instellingen bewust te maken van de gevaren.
De game is geschikt voor studenten vanaf 18 jaar en ouder. Hogescholen en mbo-instellingen kunnen zich deze week aanmelden om de game gratis aan de studenten beschikbaar te stellen. De makers hebben daar 100.00 euro voor vrijgemaakt.
“Met dit initiatief hopen we een positieve impact te hebben op de jongeren van Nederland”, zegt Joris van den Bergh, gamification-specialist bij Cyber Crime Game. “Door een educatieve game aan te bieden, willen we studenten niet alleen informeren, maar ook actief betrekken bij het bestrijden van cybercrime.”
Overigens komt die ton niet zo nauw vertelt Van den Bergh aan Engineersonline. ”Maandag gaan we kijken welke scholen zich hebben aangemeld. Die gaan we bellen om te kijken voor welke afdelingen het is en om hoeveel studenten het gaat. Zij krijgen dan een individuele code om de game te kunnen spelen. Zo kunnen we zien wie de game hebben gespeeld en wat ze er van hebben geleerd.”
Spelenderwijs
Volgens de politie en het OM rollen kinderen vaak spelenderwijs in de harde wereld van de cybercrime als ze actief zijn in online games. Cyber Crime The Game, ontwikkeld door Gamificationers in samenwerking met cybercrime-expert Dick Schouten, leert studenten via interactieve scenario’s en realistische simulaties hoe ze cyberdreigingen kunnen herkennen en voorkomen. Met vier modulaire levels speelt de game voortdurend in op actualiteiten in de wereld, onder andere door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie.
Proteus-effect
Door de studenten zich te laten verplaatsen in het personage van de hacker, tracht de Cyber Crime Game in te spelen op het proteus effect. Deze theorie beschrijft hoe online avatars het gedrag en de cognitie van gebruikers beïnvloeden (Ratan et al., 2020). “Door spelers de wereld vanuit het perspectief van de hacker te laten ervaren, willen we ervoor zorgen dat studenten zich niet in de schimmige wereld van cybercrime gaan begeven.”
Voor bedrijven
De Cyber Crime Game is initieel ontwikkeld voor bedrijven. Ook hier is de dreiging van cybercriminaliteit groot. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 60 procent van de bedrijven te maken krijgt met cybercriminaliteit. “Wij vinden dat niet alleen bedrijven, maar ook jongvolwassenen bewust gemaakt moeten worden van de gevaren. En daar zijn indirect de bedrijven dus ook mee geholpen”, zegt Schouten over het initiatief. De Cyber Crime Game wordt binnenkort gelanceerd voor bedrijven en overheidsinstellingen.