Naar verluidt steken er in de BMW i8 Roadster nu twee componenten die in serieproductie gemaakt worden aan de hand van additive manufacturing. Op minder dan 10 jaar tijd bouwde het Additive Manufacturing Center van BMW al een miljoen componenten. In 2018 alleen al gaat het om 200.000 onderdelen.
De geleidingsrails voor de ramen, die in de deuren zitten, worden gemaakt met de Multi Jet Fusion Technology van HP, en dit op een machine die door HP in samenwerking met BMW geoptimaliseerd werd. De machine kan tot honderd rails per dag printen. Het traject dat loopt van design van de component tot serieproductie nam in dit geval slechts vijf dagen in beslag.
Een andere component in de i8 – het bevestigingsmechanisme voor de soft-top – toont een ander voordeel van 3D-printen. De component wordt geprint in aluminium en is daarom lichter en stijver dan de klassieke versie in plastic, gemaakt met spuitgieten.
Een derde aspect van 3D printen – personalisatie – wordt door BMW toegepast in het model MINI Yours Customised. Klanten van een dergelijke auto kunnen bepaalde interieuronderdelen zelf ontwerpen waarna ze volgens die specificaties worden geprint.
De Pi-Pop is een e-bike zonder de gewone energiecellen. Hij werkt op kracht zonder lithium-ion,…
Straling vanuit de ruimte is een uitdaging voor kwantumcomputers, omdat hun rekentijd beperkt wordt door…
Na meer dan 40 jaar voor KSB te hebben gewerkt, gaat directeur Nico Gitz binnenkort…
3T Electronics & Embedded Systems, onderdeel van de Kendrion Group, heeft een nieuwe locatie in…
Een nieuw huisbeveiligingssysteem schiet indringers de tuin uit met paintballs of traangas. Het is te…
Om ervoor te zorgen dat er steeds meer hernieuwbare waterstof wordt geproduceerd in Nederland en…