In het systeem fungeren Renault Zoe deelauto’s als batterijen op wielen, die zonne-energie opslaan en op een later moment terugleveren aan het elektriciteitsnet. De gebruikte AC-technologie heeft als bijzonderheid dat de reversible lader in de voertuigen is ingebouwd en dat er dus slechts een eenvoudige aanpassing aan de bestaande laadpunten nodig is.
"Bidirectioneel laden is een belangrijke pijler van de intelligente elektrische ecosystemen van Renault", zegt directeur Electric Vehicle Division Gilles Normand. "Groupe Renault heeft voor in het voertuig ingebouwde technologie gekozen om hiermee de kosten van de laadpunten te beperken en zodoende een ontwikkeling op industriële schaal mogelijk te maken. Alleen een dergelijke grootschalige toepassing kan een duidelijke positieve impact hebben op zowel de integratie van hernieuwbare energie als op de kosten voor onze klanten en het elektriciteitsnet".
Volgens directeur Robin Berg van We Drive Solar, eigenaar van de deelauto’s, is het idee inmiddels achterhaald dat het zonde zou zijn om een dure auto-accu te verkwisten als huishoudelijke batterij. "In de praktijk blijkt het effect van extra laden en ontladen heel erg mee te vallen. Het aantal kilometers dat met de auto kan worden gereden, wordt nauwelijks beïnvloedt. Autobatterijen blijken nauwelijks te slijten en veel langer mee te kunnen dan eerst verwacht. De verwachting is zelfs dat een autobatterij langer mee gaat dan de meeste onderdelen in een auto."
Utrecht is de eerste Nederlandse gemeente die ervoor kiest om het nieuwe energie- en mobiliteitssysteem op grote schaal te implementeren. Ten minste 145 bi-directionele oplaadpunten worden in de stad geïnstalleerd. Met projectontwikkelaars zijn afspraken gemaakt over het gebruik van de deelauto’s. Tegelijk worden op het eiland Porto Santo (in de Portugese eilandengroep Madeira) bi-directionele laadpalen geplaatst door Renault en energieleverancier Empresa de Electricidade da Madeira. Daarna zijn Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Zweden en Denemarken aan bod.
Groupe Renault zal bi-directioneel laden in zeven landen met verschillende partners en in verschillende projecten testen, om het toekomstige aanbod van voor te bereiden. Het doel is tweevoudig: de haalbaarheid op grote schaal bepalen en de mogelijke voordelen kwantificeren. De tests maken het mogelijk om:
'Kritieke grondstoffen' in grote hoeveelheden nodig hebben in Europa - maar we halen ze uit…
Helen Kardan is TNO's nieuwe Director Science & Technology voor de High Tech Industry unit.…
Control Techniques en KB Electronics vormen sinds 1 mei 2024 Nidec Drives. Control Techniques en…
Hitma Groep heeft KS Perslucht overgenomen. Het in Haarlem gevestigde bedrijf sluit met zijn productassortiment en…
De Duitse fabrikant van houten windturbinebladen Voodin Blade Technology heeft 's werelds eerste prototype-installatie aangekondigd…
FME en Orgalim (de Europese koepel van de technologische industrie) pleiten voor het centraal stellen…