De Birò O2 is een variant op de originele Birò van Estrima, een eenpersoons elektrische vierwielige scooter voor energiezuinig vervoer. De O2 is niet alleen net zo energiezuinig als zijn voorganger, maar probeert ook zijn ecologische voetafdruk sterk te verkleinen door gebruik te maken van plastic dat normaal gesproken op vuilnisbelten of in oceanen terechtkomt. Naast het metalen chassis van de auto zijn de buitenste delen, waaronder de voor- en achterpanelen (en zelfs de motorkap), gemaakt van gerecycled plastic.
Plastic afval
Estrima werkte samen met Mandalaki Studio om dit duurzame hoogstandje te realiseren. Mandalaki verzamelde en verwerkte grote hoeveelheden plastic afval afkomstig van wegonderhoud, zoals kegels en uithangborden, die vervolgens werden gerecycled d.m.v. reiniging, behandeling en vermaling tot een fijn poeder. Dit poeder werd gebruikt als grondstof voor de voor- en achterpanelen van de O2. Andere elementen, zoals de stoelen, de toerenteller, het stuurwiel en de deuren, zijn gemaakt van niet-gerecyclede kunststoffen zoals thermoformed PVC, hoewel Estrima en Mandalaki werken aan de ontwikkeling van een auto die van 100% gerecycled plastic is gemaakt. De Birò O2 is voorzien van een krachtige elektrische motor die een topsnelheid van 40 mijl per uur kan behalen en met één enkele acculading tot 62 mijl kan rijden. Er zijn 31 exemplaren beschikbaar voor de verkoop.
De Pi-Pop is een e-bike zonder de gewone energiecellen. Hij werkt op kracht zonder lithium-ion,…
Straling vanuit de ruimte is een uitdaging voor kwantumcomputers, omdat hun rekentijd beperkt wordt door…
Na meer dan 40 jaar voor KSB te hebben gewerkt, gaat directeur Nico Gitz binnenkort…
3T Electronics & Embedded Systems, onderdeel van de Kendrion Group, heeft een nieuwe locatie in…
Een nieuw huisbeveiligingssysteem schiet indringers de tuin uit met paintballs of traangas. Het is te…
Om ervoor te zorgen dat er steeds meer hernieuwbare waterstof wordt geproduceerd in Nederland en…