Airbag voor motorrijders

De airbag is voorzien van een gordelsysteem dat minder hinderlijk zit dan een veiligheidsgordel in een auto. Er is geen speciale jas of ingewikkelde uitrusting nodig. De rijder bevestigt de heupgordel aan de motorfiets en is klaar om veilig te rijden. Met behulp van slimme elektromagnetische technologie worden de gespen automatisch losgemaakt als de berijder van de motorfiets wil springen in een scenario met een laag risico, of als de berijder probeert op te staan van de motorfiets terwijl deze stilstaat.

Beschermende cocon
De airbag wordt alleen geactiveerd als de motorfiets met een bepaalde snelheid rijdt en verschillende bewegingssensoren een plotselinge vertraging detecteren, een plotselinge versnelling (indien de motor van achteren wordt geraakt) of een verlies van evenwicht dat niet door een mens kan worden gecorrigeerd. De gespen houden bij een ongeval de airbag zachtjes tegen de berijder aan terwijl een beschermende cocon wordt gevormd. De airbag blijft na het ongeval nog een paar seconden opgeblazen en loopt vervolgens leeg, zodat de motorrijder zich naar een veilige plek kan verplaatsen.

Prototype
Via crowdfunding wordt financiering gezocht om volledig functionerende prototypes te maken voor crashtesten, voor licentieverlening en productie van de airbag. De campagne op Indiegogo loopt nog tot 1 april 2019, en dat is geen grap. De bedenkers hebben al een prototype ontwikkeld met sensoren, een voorlopig opblaassysteem en rudimentaire airbags. Het eerste prototype maakt gebruik van CO2 containers, terwijl het volledig functionele prototype gebruik zal maken van een vast drijfgas of hybride systeem. Het doel is om zoveel mogelijk typen motoren te ondersteunen. Het huidige ontwerp is alleen geschikt voor solorijders, het is de bedoeling om later ook een duo-airbag te ontwikkelen.

Info: www.airbagforbike.com

 

Redactie Engineersonline

Recent Posts

De Fransen introduceren een e-bike zonder … accu

De Pi-Pop is een e-bike zonder de gewone energiecellen. Hij werkt op kracht zonder lithium-ion,…

5 uur ago

Kwantumuitdaging wordt anderhalve kilometer onder de grond opgelost

Straling vanuit de ruimte is een uitdaging voor kwantumcomputers, omdat hun rekentijd beperkt wordt door…

7 uur ago

Max van Haastrecht nieuwe directeur KSB Nederland

Na meer dan 40 jaar voor KSB te hebben gewerkt, gaat directeur Nico Gitz binnenkort…

8 uur ago

3T Electronics & Embedded Systems breidt uit met nieuwe locatie in Drachten

3T Electronics & Embedded Systems, onderdeel van de Kendrion Group, heeft een nieuwe locatie in…

8 uur ago

Beveiligingssysteem schiet onbekenden de tuin uit met paintballs – of traangas (video)

Een nieuw huisbeveiligingssysteem schiet indringers de tuin uit met paintballs of traangas. Het is te…

8 uur ago

7 projecten krijgen subsidie voor de productie van volledig hernieuwbare waterstof

Om ervoor te zorgen dat er steeds meer hernieuwbare waterstof wordt geproduceerd in Nederland en…

9 uur ago