Wanneer is stopcategorie 2 toegestaan voor een noodstop en hoe realiseer je dat?

In de norm EN-ISO 13850:2015 worden de eisen aan een noodstopsysteem beschreven. De EN-ISO 13850 laat enkel stopcategorie 0 en 1 toe. Maar in de norm EN-IEC 60204-1 wordt een uitzondering (exception) beschreven die volgens mij verwijst naar stopcategorie 2. Dus blijkbaar wordt stopcategorie 2 als uitzondering ook toegelaten. Klopt dit?

Tags:
Wanneer is stopcategorie 2 toegestaan voor een noodstop en hoe realiseer je dat?

Antwoord
Het klopt inderdaad dat er in de huidige EN 60204-1:2018 een opening wordt geboden die een andere manier van veilig tot stilstand komen en blijven, dan gecontroleerd stoppen en afschakelen (stopcategorie 1) mogelijk maakt. De vraagsteller bedoelt de vetgedrukte passage in artikel 9.2.3.4.3 Emergency stop van EN-IEC 60204-1, zie hieronder.

EN-IEC 60204-1:2018
9.2.3.4.2 Emergency stop
Requirements for functional aspects of emergency stop equipment are given in ISO 13850. The emergency stop shall function either as a stop category 0 or as a stop category 1. The choice of the stop category of the emergency stop depends on the results of a risk assessment of the machine.
Exception: In some cases, to avoid creating additional risks, it can be necessary to perform a controlled stop and maintain the power to machine actuators even after stopping is achieved. The stopped condition shall be monitored and upon detection of failure of the stopped condition, power shall be removed without creating a hazardous situation.

Er zijn op dit moment oplossingen in veiligheidsfrequentieregelaars die met de termen Safe Stop 2 (SS2) en Safe Operating Stop (SOS) worden omschreven. De uitleg van deze specifieke situaties is bij diverse FQ-leveranciers gegeven, maar als voorbeeld hierbij een link naar de Schneider Electric Safety Modules – Reference Guide.

https://product-help.schneider-electric.com/Machine%20Expert/V1.1/en/HWParams/index.htm?#t=topics%2Fhwmoduleparameters_ss2.htm

Hierin staat beschreven hoe de uitzondering die de norm in zijn tekst benoemt, kan worden gerealiseerd.

Afbeelding: Schneider Electric

Wanneer SS2 is geactiveerd, loopt de motor uit tot een gecontroleerde stop en wordt de SOS-functie ingeschakeld.

Veilige stop 2

Safe Stop 2 lijkt veel op SS1 omdat het de motor van stroom voorziet om deze gecontroleerd tot stilstand te brengen volgens een vooraf gedefinieerd vertragingsprofiel. Het verschil zit hem in wat er gebeurt nadat de motor tot stilstand is gekomen. Wanneer de SS2-functie wordt uitgevoerd, wordt de motor niet van de stroom voorzien nadat de stilstand is bereikt en wordt de STO-functie niet ingeschakeld. In plaats daarvan blijft de motor van stroom voorzien om de last in de stilstandpositie te houden door middel van de Safe Operating Stop (SOS)-functie. SOS is een soort ‘veilige stilstandbewaking’, waarbij de motor houdkoppel levert en de positie van de motor continu wordt bewaakt. Dit is het meest van toepassing in verticale toepassingen, waar het wegvallen van de stroomtoevoer naar de motor ertoe zou leiden dat de belasting zou vallen.

Dit wordt dus veel toegepast bij kranen, zodat een vervolgactie snel kan plaatsvinden omdat de Safety Drive de Insulated Gate Bipolar Transistors (IGBT’s) nog actief blijven. Mocht de SOS-bewaking aanspreken, dan worden alsnog de IGBT’s veilig afgeschakeld.

Deze vraag is. beantwoord door Fusacon BV

Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *