Is een product een ‘veiligheidscomponent’ als de handleiding informatie over PL of SIL verstrekt?
Ons bedrijf levert batterij-gevoede voertuigen die aangedreven worden met AC-motoren. Om de AC-motoren aan te drijven wordt gebruik gemaakt van motorregelaars die afkomstig zijn uit een land dat lid is van de Europese Unie. De DC to AC motorregelaars zijn geschikt voor AC-motoren van 2 kW tot 5 kW.
De motorregelaar wordt geleverd met een Engelstalige handleiding waarin de volgende informatie is opgenomen:
- Functional safety designed to achieve EN1175-2010 requirements.
- Design architecture based on category 2 according to EN13849; category 3 achievable (according to EN13849).
- Designed to achieve requirements of EN1175-2020 up to PL-d for certain functions (according to EN13849).
- 16-bits microcontroller for motor control and main functions, 576+ kByte embedded flash memory.
- 16-bits microcontroller for safety functions, 320+ kByte embedded flash memory.
In de handleiding wordt ook gesproken over de termen STO (Safe Torque Off) en SS1 (safe stop 1), dus ons bedrijf heeft deze componenten geselecteerd en gebruikt de STO-ingang voor een veilige afschakeling van de bewegingen.
De fabrikant is wel Europees, maar is niet bekend als een van de gerenommeerde leveranciers van veiligheidscomponenten en safety drives en toen we vroegen om de faalkansgegevens, zoals de parameter ‘Probability of dangerous failures per hour’ (afgekort: PFHd) voor de STO functie kregen we geen antwoord. De PFHd waarde wordt ook niet vermeld in de gebruikershandleiding.
Om die reden kwam binnen onze engineeringsafdeling de volgende vraag naar voren.
Vraag
Is een product een ‘veiligheidscomponent’ als de handleiding informatie over PL of SIL verstrekt?
Antwoord
Uit bovenstaande omschrijving valt duidelijk op te maken dat de motorregelaars op de markt worden gezet met de vermelding van enkele mogelijke veiligheidsfuncties in de gebruiksaanwijzing.
De conclusie is dan ook dat deze producten met gebruikmaking van een microprocessor een of meer veiligheidsfuncties kunnen vervullen en daarom veiligheidscomponenten zijn volgens item 21 (Logische eenheden voor veiligheidsfuncties) uit Bijlage IV van de Machinerichtlijn 2006/42/EG. Dit betekent dat deze componenten een zogenaamde ‘EG-typegoedkeuring’ moet ondergaan door een Europese aangemelde instantie.
Bij twijfel of een dergelijke component met logica, echt een ‘veiligheidscomponent’ is, doe je er verstandig aan als koper de volgende informatie bij de leverancier op te vragen:
- Doc. 1) EU-conformiteitsverklaring. • Doc. 2) Certificaat van de EG-typegoedkeuring van aangemelde instantie. • Doc. 3) Rapport behorend bij de EG-typegoedkeuring van aangemelde instantie. • Doc. 4) Gebruikershandleiding.
- Doc. 5) Programmeerhandleiding*.
- Doc. 6) De exacte faalkansgegevens.
- Doc. 7) Gedetailleerde informatie over hoe het product op de juiste manier kan worden gebruikt om bijv. EN ISO 13849-1 PLd te bereiken.
Dit document dient, omdat het een veiligheidscomponent betreft, geleverd te worden in de Nederlandse taal en de oorspronkelijke taal.
Als de fabrikant een of meerdere van de genoemde documenten niet kan aanleveren is er duidelijk geen ‘Vermoeden van overeenstemming’ met de Europees geldende wet- en regelgeving.
Overzicht handige links
- Link naar de huidige Machinerichtlijn 2006/42/EG: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32006L0042
- Link naar NL gids voor de huidige Machinerichtlijn 2006/42/EG: https://www.technischeunie.nl/images/content/gids-machinerichtlijn-nl.pdf
- Link naar UK guide for the existing Machinery Directive 2006/42/EC: https://ec.europa.eu/docsroom/documents/59161/attachments/1/translations/en/renditions/native
- Link naar geharmoniseerde normen onder Machinerichtlijn: https://single-market-economy.ec.europa.eu/single-market/european-standards/harmonised-standards/machinery-md_en
- Link naar website EU voor controle Notified Body: https://webgate.ec.europa.eu/single-market-compliance-space/notified-bodies
Bovenstaand antwoord is afkomstig van FUSACON B.V.