90% minder brandstof op korte vluchten

Het Britse Helix ontwikkelt een driestapsarchitectuur voor de revisie van de voortstuwingssystemen van vliegtuigen met een vliegbereik tot minder dan 250 zeemijl, waardoor het brandstofverbruik per vlucht wordt teruggebracht tot 23,9 kg.

De nieuwe architectuur combineert een seriehybride aandrijflijn, een elektrische aandrijfeenheid met hoge dichtheid en ventilatoraandrijvingen.

Helix (een handelsnaam van Integral Powertrain Ltd, een Britse fabrikant van krachtige elektromotoren en omvormers) heeft een blauwdruk onthuld om het brandstofverbruik tijdens zeer korte vluchten met 90% te verminderen.

Regionaal en privé

In de whitepaper Een nieuwe architectuur voor de luchtvaart beschrijft Helix een architectuurrevisie in drie stappen voor regionale vliegtuigen en privévliegtuigen. Elke stap is gebaseerd op bewezen en direct beschikbare technologie en de resulterende architectuur zorgt voor een radicale vermindering van het brandstofverbruik en de emissies voor vluchten met een bereik tot 250 zeemijl.

Wereldwijd is één op de vier vluchten momenteel een zeer korteafstandsvlucht. Deze vluchten genereren momenteel meer dan 155 g CO2 per passagierskilometer – 75% meer dan het gemiddelde in de sector.

De nieuwe architectuur lost de grote uitdagingen van het segment op: de hoge relatieve vaste kosten en het hoge brandstofverbruik. Dit wordt bereikt door:

  • Een seriehybride configuratie toe te passen, waardoor de cruisefase van de vlucht volledig wordt aangedreven door een vooraf opgeladen accu van ~770 kWh. Dit verlaagt het brandstofverbruik met 74,3%.
  • Een elektrisch voortstuwingssysteem met tandwielaandrijving en hoge dichtheid kan aanzienlijke gewichtsbesparingen opleveren door meer stuwkracht te leveren voor minder massa. Dit levert een extra besparing van 4% op in het brandstofverbruik.
  • Propsrotors vervangen door ventilatoren met kokers om de stuwkrachtefficiëntie te verbeteren. Dit levert een uiteindelijke verlaging van het brandstofverbruik met 10,4% op.

Al met al verlaagt deze architectuur het brandstofverbruik per vlucht tot slechts 23,8 kg – slechts 10,3% van dat van een conventioneel vliegtuig. Alle technologieën zijn momenteel beschikbaar voor fabrikanten en exploitanten.

Uitgelichte vacatures

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *