Van 4 t/m 7 oktober is het tijd voor de tweede editie van World of Technology & Science die in 2014 als opvolger van de verschillende beurzen van Feda, FHI en Jaarbeurs haar première beleefde. Locatie is ook dit jaar weer de Jaarbeurs in Utrecht en het evenement valt ook dit jaar weer uiteen in de vier ‘werelden’: World of Laboratory, World of Electronics, World of Automation en World of Motion. Van de vier richt World of Motion en Drives in hal 10 en hal 11 zich het duidelijkst op aandrijven en besturen.
Voor die doelgroep heeft de organisatie uit een veel groter seminarprogramma een selectie gemaakt, rondom thema’s zoals – en het zal u niet verbazen – Industrie 4.0/Smart Industry, robotica en ‘cyber security’ op respectievelijk 6, 5 en 4 oktober. Als afronding van het seminargeheel en om alles uit de wetenschappelijke en technologische hoek dat u tot u heeft genomen in een grotere context te plaatsen, heeft op vrijdagochtend 7 oktober het seminar ‘Disrupties in technologie en maatschappij’ plaats.
Maar er is natuurlijk meer. En dat weet u omdat u zojuist de bijdragen in deze editie over AB’s komende IE Motoren Event op 20 september in De Fabrique heeft gelezen. In de duidelijke gevallen is er geen overdonderende hoeveelheid statistieken nodig. De Industrie is een grootgebruiker van energie en binnen de industrie wordt de hoofdmoot van de elektriciteit gebruikt voor elektromotoren. Het is een volkomen helder punt.
De optimalisatie van motorsystemen en een goede toepassing van andere aandrijf biedt een gemiddeld industrieel bedrijf een enorme potentie aan besparing van de kosten voor de energie. Duidelijke doelstellingen in duurzaamheid, financiën en concurrentiekracht worden daarmee bereikt. Het is een inkoppertje, maar in de praktijk is er nog heel veel terrein te winnen door onduidelijke obstakels.
De tegenstelling is vreemd: de kansen zijn duidelijk en de obstakels niet. Diverse experts zien vertragingen door lastige economische tijden met een onjuist momentum om te investeren of het verschil tussen de belangen van de inkoper en de energieverantwoordelijke binnen een bedrijf. Kortom geld wordt als een obstakel gezien. Tevens wordt er geschermd met onduidelijkheid van normen, richtlijnen, wetgeving en de handhaving. Misschien wordt de complexiteit van technologie aangehaald, maar dat lijkt niet het probleem.
Meestal zijn er voorbeelden nodig om aan te geven dat het niet zo moeilijk is. Tijdens de World of Technology & Science verzorgen zes sprekers op woensdag 5 oktober 2016 een seminar rond energy efficiency met mechatronica. Door goede keuzes met aandrijftechniek kan er concreet bezuinigd worden door productiebedrijven en machinebouwers. Op basis van bedrijfscases komen die concrete besparingen aan de orde. Een van die cases kent u wellicht nog uit AB nr. 6-7 uit 2014. In het artikel ‘De brouwer en de jachtenbouwer’ (pag. 25 t/m 26) worden twee besparingscases beschreven. Die van brouwer Heineken wordt tijdens het seminar nog eens uit de doeken gedaan door Bosch Rexroth. In eerste instantie vroeg de brouwer Heineken om de installatie van koelers voor de hydrauliekolie in een bestaande installatie met drie palletizers. De oplossing die uiteindelijk na uitvoerige analyse werd uitgedacht is geheel in lijn met Heineken’s slogan ‘Brewing a better future’. Detail engineer Jos Schalks van Heineken wist namelijk destijds al te melden dat hij de totale energiebesparing van de ‘nieuwe’ installatie op 75.000 kWh per jaar had begroot.
Meer jongensdroom en wat visionairder van karakter is Clean2Antartica. Met een zelfontworpen voertuig op zonne-energie en deels gemaakt uit afvalplastic, willen Wilco van Rooijen en Edwin ter Velde naar de Zuidpool. Namens Apex Dynamics komt Ter Velde naar de WoTS. De bedoeling is om in januari 2018 op de Zuidpool aan te komen – energieneutraal, puur op natuurkracht. Deze technologie is de toekomst voor de industrie, hoe kunnen we nu al systemen ontwerpen naar het voorbeeld van de expeditie.
Een andere case die ook vooral op gezond verstand lijkt gebaseerd is die van de Ramspolbrug in Flevoland. De energie die vrijkomt bij het sluiten van het beweegbare deel van het brugdek wordt omgezet in elektriciteit die de motoren aandrijft. De vrijgekomen energie wordt opgeslagen in accu’s en teruggegeven aan het net. Als het net uitvalt, leveren de accu’s van de brug enkele dagen elektriciteit. In combinatie met zonnepanelen levert dit genoeg energie op om de brug weer te openen. Volgens VSE Industrial Automation dat betrokken was bij dit project blijkt uit monitoring dat de brug op jaarbasis meer energie produceert dan verbruikt.
Wie wil weten hoe zijn of haar bedrijf ook in dit rijtje past komt op woensdagochtend 5 oktober voor de nodige inspiratie naar het seminar Energy Efficency – mechatronica. Beloofd wordt technische deskundigheid die concrete stappen aanbiedt voor efficiency in het energiegebruik. Op de WoTS-website is meer informatie over dit seminar te vinden en kunt u zich aanmelden voor een gratis bezoek aan de beurs en het seminar.
Energy Efficency – mechatronica – 5 oktober 2016, Jaarbeurs, Utrecht
08.45-09.15 Ontvangst
09.15-09.45 De schoonste expeditie ooit – Edwin ter Velde namens Apex Dynamics
09.45-10.15 Meer productiviteit met minder energie – Roy Schep, SMC Pneumatics
10.15-10.45 De bierbrouwer en energie besparing – Marcel van den Hurk, Bosch Rexroth
10:45-11:00 Pauze
11.00-11.30 Inzicht in optimalisatie met software – Koen Leeflang, Festo
11.30-12.00 Ramspolburg bewezen energieneutraal – Ron Verleun, VSE Industrial Automation
12.00-12:30 Resultaat in Beweging – Arjen Schutte, itsme
bron: WoTS
Megaohmmeters op batterijen. Het aanbod werkplaatsuitrusting van TME omvat onder meer professionele apparaten van Fluke.…
De HCX oliepeilglazen van Elesa+Ganter bieden een geavanceerde oplossing voor industrieel onderhoud en productie. Deze…
Een kleinschalig en compact apparaat, Fuze, gebouwd door de Amerikaanse startup Zap Energy heeft plasma…
Al 15 jaar is het Festo Bionic Learning Network gefascineerd door vliegen. Het team heeft…
Kwantummechanische verschijnselen zoals radioactief verval, of algemener: ‘tunnelen’, vertonen intrigerende wiskundige patronen. Twee onderzoekers aan…
Een nieuwe ultragevoelige glasvezelsensor kan deeltjes met een diameter tot 50 nanometer detecteren. In de…