Twee van deze drie incidenten zijn geclassificeerd in de ernstigste ‘categorie A’. In één geval zagen de piloten van een A320 passagiersvliegtuig bij het voorbereiden van hun landing op 10 000 voet een UAV onder hun rechtervleugel. Dat is ongeveer 9600 voet boven de maximale vlieghoogte voor drones in Groot-Brittannië. Volgens onderzoekers leek de UAV met meerdere rotors een speciaal gemaakte drone en niet een type uit dat normaal in de handel is. Zij schreven ook dat "de voorzienigheid een grote rol had gespeeld bij het voorkomen van een botsing".
Bij het tweede categorie A incident, zag een piloot bij het opstijgen op Heathrow op 3000 voet hoogte een drone op nog geen 50 meter van zijn toestel. Ook hier oordeelden de autoriteiten dat een botsing amper was voorkomen. De derde drone die binnen die drie weken op het vliegveld werd waargenomen was minder gevaarlijk dan de andere twee, maar naderde toch een vliegtuig tot op 60 meter.
In totaal waren er in 2016 volgens de UK Airprox Board 70 bijna-botsinge; in 2015 waren het er nog maar 29. Nu steeds meer mensen zakelijk of voor hun hobby met drones gaan vliegen zal dat aantal blijven groeien, tenzij er een manier wordt gevonden om UAV’s waar te nemen voordat ze te dicht bij een vliegveld komen.
Bron: AP, The Guardian, UK Airprox Board
Megaohmmeters op batterijen. Het aanbod werkplaatsuitrusting van TME omvat onder meer professionele apparaten van Fluke.…
De HCX oliepeilglazen van Elesa+Ganter bieden een geavanceerde oplossing voor industrieel onderhoud en productie. Deze…
Een kleinschalig en compact apparaat, Fuze, gebouwd door de Amerikaanse startup Zap Energy heeft plasma…
Al 15 jaar is het Festo Bionic Learning Network gefascineerd door vliegen. Het team heeft…
Kwantummechanische verschijnselen zoals radioactief verval, of algemener: ‘tunnelen’, vertonen intrigerende wiskundige patronen. Twee onderzoekers aan…
Een nieuwe ultragevoelige glasvezelsensor kan deeltjes met een diameter tot 50 nanometer detecteren. In de…